Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Er dækningsgraden en usikker forudsætning?

15. maj 2018 af nannahhx (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle

Jeg har fået en opgave, men jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal løse den. Jeg har lige lavet et resultatbudget ud fra forudsætningerne, at nettoomsætningen stiger med 12%, dækningsgraden stiger fra 45% til 47% og kapacitetsomkostningerne stiger med 2%.

Mit spørgsmål: Jeg skal så svare på, hvilke af forudsætningerne, der er mest usikre. Jeg ved, at nettoomsætningen er svær at forudse, men jeg kan ikke helt finde ud af, om stigningen i dækningsgraden er en usikker forudsætning og hvorfor?

Tak for hjælpen!


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. maj 2018 af Køb (Slettet)

Din dækningsbidrag er de penge du har tilbage, efter de variable omkostninger er dækket. Den kan være usikker hvis du forudsiger en dækningsbidrag, og din forudsigelse enten er steget el. faldet. 


Svar #2
15. maj 2018 af nannahhx (Slettet)

Men det kan man jo sige om alle omkostninger, også kapacitetsomkostningerne?


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. maj 2018 af Køb (Slettet)

Ja, men du spurgte om DB. Det er gældende for dem alle. Kapacitetsomkostninger er bare ikke ligeså usikker som DB. Din DB kan være uforsigelig i fremtiden. Din KO, er forudsigelig i fremtiden, for du ved hvor længe du lejer dit lokale, hvor længe du betaler el og strøm. Du ved til gengæld ikke om, du eksempelvis har faste lønninger i fremtiden, med mindre der er en kontrakt til stede.

Hvis du forstår hvad jeg mener? :-)


Skriv et svar til: Er dækningsgraden en usikker forudsætning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.