Andre fag

Hvilken computer?

12. august 2018 af cocochanel555 - Niveau: Universitet/Videregående
Kære dig der læser dette...
Jeg starter her den 3. September på farmaci på KU, meeeeeeen jeg mangler stadig en god computer til mit studie.
Til jer der læser farmaci eller noget i den retning, hvilken computer vil I anbefale mig at købe?
Jeg har læst på KU’s hjemmeside at de ikke anbefaler MacBook, hvilket jeg heller ikke ønsker at købe.

På forhånd tak :-)

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. august 2018 af EnStuderende

Jeg læser godt nok molekylær medicin og ikke farmaci, men hvad jeg vil anbefale som minimum er:

- 256 GB SSD harddisk

- 8 GB ram (du kan godt klare dig med 4, men 8 gør bare livet en del bedre)

- i5 processor

Dette er mest, så din computer har en god 'bund' til at kunne trække de lidt mere tunge programmer. Vi bruger i hvert fald bl.a. pymol, Matlab, Maple osv., og der er det rart, at computeren ikke crasher eller er ret langsom hver gang.

Herudover:

- En let vægt (virkelig rart på studiet)

Nu ved jeg ikke hvad dit budget er, men hvis du skal have en nogenlunde ordentlig bærbar vil jeg personligt i hvert fald bruge 5k. Personligt plejer jeg at bruge omkring de 7k for lige at få et nvidia grafikkort med i stedet for et Intel HD Graphics, men det er lidt smag og behag.

Af mærker har jeg altid syntes at Asus, Acer og Lenovo var et godt valg.


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. august 2018 af guzbak

Jeg fik at vide af en farmaci stud, at det var vigtigt for hende med et tastatur for tal, da man indtastet disse meget og det lettede lidt på det.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. august 2018 af guuoo2

I en bærbar til 5000-6000 kr. ville jeg ikke give ekstra for at erstatte Intel HD Graphics med Nvidia.
Jeg vil anbefale at du vælger noget med en CPU der har mindst 4 cores.

Numpad keys og at skærmen er mindst 15.6'' synes jeg selv er vigtigt. Jeg har længe haft en bærbar der vejede 2.7 kg, hvilket var helt fint.


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. august 2018 af EnStuderende

Som sagt smag og behag mht. til grafikkortet. Jeg har lidt svært ved at slippe gamer-genet selv når det gælder computere til studie, men grafikkortet er ikke det vigtigste i en laptop til studiet :)

Derudover er det værd at nævnte, at 2 cores kan være bedre end 4 cores. Mere er ikke altid bedre. Det kommer an på, hvor gode kernerne er, og om der overhovedet er brug for 'poweren'. Programmer skal desuden være programmeret til at udnytte de 4 kerner, hvis det skal være brugbart. Det er bedre at have 2 gode kerner end 4 'ok' kerner. Denne artikel forklarer det meget godt med en simpel analogi til vejsystemer: https://community.spiceworks.com/topic/1980594-when-do-more-processor-cores-mean-better-pc-performance

Hvis du kan finde 4 hurtige kerner er det dog et plus, især hvis du bruger lidt tungere programmer som førnævnt (Matlab, Photoshop, etc.). Kig på, hvor mange GHz der står angivet i specifikationerne. Det er et spørgsmål om budget og behov.


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. august 2018 af EnStuderende

Hvis du står mellem to computere, kan du sammenligne deres GPU'er og CPU'er her: http://gpu.userbenchmark.com


Skriv et svar til: Hvilken computer?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.