Matematik

Cirkel og tangent

07. november 2018 af hejmedjer1239 - Niveau: A-niveau

"En cirkel har centrum i (4, −1) og radius 7. Linjen m går gennem (5,8) og (15, −2). Afgør, om linjen er tangent til cirklen.

Hvis ja, skal du bestemme røringspunktets koordinater, hvis nej, skal de bestemme koordinaterne til de eventuelt to skæringspunkter med cirklen"

Jeg har så fundet frem til at linjen ikke er en tangent for linjen. Hvor skal "hvis nej, skal de bestemme koordinaterne til de eventuelt to skæringspunkter med cirklen" forståes? Skal jeg finde 2 random koordinator hvor en tangent kan skære dem hver?

Altså, jeg tænker jeg kan benytte mig af cirklens ligning og så smide 7 og -7 ind på x's plads, og så isolere y, og så har jeg 2 punkter som linjen kan skære?


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. november 2018 af StoreNord

Linjen skærer cirklen 2 steder.

Undskyld. Jeg tog fejl.


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. november 2018 af StoreNord

"de eventuelt to skæringspunkter med cirklen"          er der slet ikke, så du skal ikke gøre mere.


Brugbart svar (1)

Svar #3
07. november 2018 af ringstedLC

Hvis afstanden fra linjen til centrum er lig r, er den en tangent.

Hvis afstanden fra linjen til centrum er større end r, er der ingen skæringer.

Hvis afstanden fra linjen til centrum er mindre end r, er der to skæringer.


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. november 2018 af AMelev

Jeg går ud fra, at du har fundet ud af linjens ligning y = a·x + b.

Hvis afstanden fra centrum til linjen er mindre end radius, så der er to skæringspunkter.
indsæt det fundne y = a·x + b i cirklens ligning og løs den mht. x. Indsæt derefter de fundne x-værdier i linjens ligning for at finde 2.koordinaterne til skæringspunkterne.

Hvis afstanden fra centrum til linjen er større end radius, så der er ingen skæringspunkter, og det er så det.


Svar #5
07. november 2018 af hejmedjer1239

https://imgur.com/a/RFywpUD

Dette er mine beregninger. Afstanden mellem centrum til linjen er større end 7, så jeg går udefra at jeg ikke skal gøre mere ved det? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. november 2018 af mathon

                                              \small \textup{m:}\quad x+y-13=0
\textup{centrums afstand fra m:}
                                              dist(m,(4,-1))=\frac{\left | 4-1-13 \right |}{\sqrt{2}}=7.07>r

\textup{m er derfor passant til cirklen.}


Brugbart svar (1)

Svar #7
07. november 2018 af AMelev

#5 Du har helt ret, men du skal selvfølgelig redegøre for, hvorfor dit job slutter her.


Skriv et svar til: Cirkel og tangent

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.