Matematik

Nul reglen

13. november 2018 af GymLiv (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, på det vedlagte billede ses mit forsøg på at løse en ligning vha. nulreglen. Mit problem er jeg ikke ved hvordan jeg skal skrive næste led? Nogen der kan vise mig det ? :)

Vedhæftet fil: Udklip.JPG

Brugbart svar (1)

Svar #1
13. november 2018 af mathon

\small x^2(x+3)(x-3)=0

Svar #2
13. november 2018 af GymLiv (Slettet)

\small x^2(x+3)(x-3)=0

Men er det x^2 som er 3 og -3? Skal facit ikke skrives x = 3  V  x = -3 ?

Brugbart svar (1)

Svar #3

\small x^2(x+3)(x-3)=0

\small x=\left\{\begin{matrix} -3\\0 \\ 3 \end{matrix}\right.

Svar #4

Tak, men vil du vise mellemregningerne?

Brugbart svar (1)

Svar #5

du bruger nulreglen på

\small x^2(x+3)(x-3)=0        tre gange.

Svar #6

Jeg har regnet videre på opgaven, men forstår ikke hvordan x kan give -3. Jeg er med på 0 og 3. 

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Brugbart svar (1)

Svar #7
13. november 2018 af AMelev

Der står jo egentlig x2·(x+3)·(x-3) = 0, altså er det et produkt, der er 0, og det er det, netop når en af faktorerne er 0.
Dvs. x2 = 0, eller (x+3) = 0 eller (x-3) = 0. Ud fra de tre, kan du så bestemme løsningerne.

Brugbart svar (1)

Svar #8
13. november 2018 af AMelev

#6 Hvis (x + 3) = 0, hvad er så x? :)

Du kunne også starte trinet over med x2 - 9 = 0 ⇔ x2 = 9 ⇔ x = ±3 (var det den, der var smuttet?)

Skriv et svar til: Nul reglen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.