Matematik

Prissætning af obligation!

15. november 2018 af oscarhayes (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej studieportalen, 

Jeg sidder på 12. time med et sidste spørgsmål i min opgave, før jeg kan indsende min besvarelse. 
Er simpelthen på bar bund. Alle indskud og forslag er meget værdsat! 

 

Et aktieselskab har et finansieringbehov på 10.mio, som ledelsen af selskabet ønsker at få dækket ved at udstede erhvervsobligationer med en løbetid på 20 år. Ledelsen har diskuteret;

Om selskabet alene skal udstede obligationer med på lydende rente på 4 procent og helårlige rentebetalinger samt tilbagebetaling af hovestolen efter 20 år (stående lån) [omtalt i det efterfølgende som A obligationer], eller;
Om selskabet alene skal udstede nulkuponobligationer [omtalt i det efterfølgende som B obligationer].

Selskabets bank har oplyst, at købere af obligationerne (uanset type) vil kræve et årligt afkast på 4 procent. Uanset hvilken type af obligation ledelsen vælger, vil den pålydende værdi per obligation være 100.

Spørgsmål: - Hvad er prisen for en obligation med pålydende rente, som beskrevet ovenfor? (A obligation)


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. november 2018 af AMelev

Spørgsmålet hører nok snarere til under Virksomhedsøkonomi - prøv at slå det op der.


Skriv et svar til: Prissætning af obligation!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.