Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Aktier

03. december 2018 af kris022g - Niveau: B-niveau

Jeg mangler virkelig en basal forståelse for aktier. Bestemmes prisen på en aktie af virksomheden, der ejer aktierne? Hvorfor går de så amok over når aktien falder, når det er dem selv der sætter prisen ned?

Eller bestemmes aktieprisen af den børs de handles på? Varierer prisen alt efter hvilken børs der er tale om (og tager børsen en kommision for at formidle kontakten mellem køber og sælger)? I så fald, hvorfor sælger virksomheden ikke bare aktien selv, ligesom en kebabmand sælger sin kebabrulle uden en mellemmand?

I min bank har jeg nogle aktier, som har en vis værdi. Hvem bestemmer den værdi? Ja, udbud og efterspørgsel - selvfølgelig - det gør en kebabrulle også, men der er jo stadig nogle der fysisk skal sætte en pris (udfra hvilken pris han vurderer som er høj nok til at akkurat alt afsættes: altså udbud/efterspørgsel). HVEM ER DET? Prisen tryller jo ikke magisk frem. Og kan man betale dem der bestemmer prisen for at få en god aktiekurs?

Hvis jeg siger til min bank: sælg mine aktier. Hvad gør den ansatte så helt lavpraktisk? Bliver aktierne købt i det moment de lægges til salg? Sker der en forhandling af prisen? Er der altid en køber der vil købe akkurat den mængde aktier jeg lægger til salg? Eller kan de godt lægge til salg i en måned før de bliver købt?

Har fået at vide at aktiekursen er virksomhedens værdi divideret med antal aktier, men med udbud og efterspørgsel kan prisen jo blive oppustet og være mere værd end den rent faktisk er. Så hvordan bestemmes kursen?

Når man ser en skærm over aktiekursen ænder den sig hele tiden - hvordan?? Hvem har bestemt den algoritme, hvad bygger den på og kan den ikke manipuleres?


Skriv et svar til: Aktier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.