Matematik
Differentialkvotient
Er der en der kan give mig et pædagogisk svar på dette?
Svar #1
23. marts 2019 af jnl123
Kort sagt: Det er fordi man ikke kan dividere med 0.
I stedet kan man lade "x gå mod x0" så nævneren ikke er lig med 0 men meget tæt på 0.
Svar #2
23. marts 2019 af MariaBz
Betyder græseværdien lim(x->0) så at man på x aksen skal så tæt på 0 som muligt uden at ramme 0?
Svar #4
23. marts 2019 af jnl123
Man kan vælge hvilket som helst punkt på x-aksen. F.eks. x0=5. Hvis man gerne vil udregne hvor meget funktionen f stiger på y-aksen når x0=5 på x-aksen, så kan man bruge differentialkvotienten f'(5)
Svar #5
23. marts 2019 af jnl123
Men du har ret i (fra #2) at nævneren i den vedhæftede formel (som er lig med: x-x0) skal så tæt på 0 som muligt uden at ramme nul. Men x0 kan være forskellige tal.
Svar #6
24. marts 2019 af Capion1
# 0 kan også være på formen:
Her genkender man formlen for en ret linjes hældningskoefficient.
En kurvetangent i x = x0 har hældningskoefficienten f '(x0) , hvis grænseværdien eksisterer.
Læs om tretrinsreglen for udledning af differentialkvotient. Her er det klart, hvad det er, man udregner.
Svar #7
24. marts 2019 af Capion1
Grænseværdi er det, der sikkert volder flest vanskeligheder at forstå. Det er abstrakt og meget teoretisk.
Læseplanerne for matematik i gymnasiet har undergået forandringer, og der læses ikke til bunds i visse
discipliner. Kontinuitet, Grænseværdi, Differential- og Integralregning blev førhen bygget systematisk op fra bunden af. Man kunne ikke spise censor, ved eksamen, af ved at sige, at kontinuitet er, når man ikke løfter blyanten. Indgangen til videregående studium i faget er mangelfuld og mange gange overfladisk, da begrebsdannelser simpelthen ikke er en del af gymnasiestof.
Svar #8
24. marts 2019 af MariaBz
Svar #9
24. marts 2019 af mathon
Din formulering i #8 er misforstået og derfor uforståelig.
Tegn en skitse af en kontinuert funktionsgraf.
Vælg på denne et vilkårligt fikspunkt .
Vælg vilkårligt et andet variabelt punkt på grafen .
Tegn linjen (sekanten) gennem de to punkter.
Sekantens hældningskoefficient/differenskvotient
Vælges efterhånden variable punkter P tættere og tættere på Po, nærmer sekanten sig mere og mere til sekantens grænselinje, som er tangeten i punktet Po.
Samtidig nærmer differenskvotienten
sig tangentens hældningskoefficient, som kaldes .
Altså har du
.
Nogle matematikbøger bruger
og dermed
.
Skriv et svar til: Differentialkvotient
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.