Bioteknologi

Beregn indholdet af carminsyre i et bolsje

26. marts 2019 af Lygtepæ1 - Niveau: A-niveau

Hej,

Har fået til opgave at beregne indholdet af carminsyre i et bolsje, hvor resultatet så skal angives i mg.

I opgaven har jeg fået følgende information: Eleverne knuste et bolsje på 5,0 g. De overførte det til en målekolbe og efterfyldte med vand til 50,0 mL. Herefter målte de absorbansen ved 518 nm til 0,38. Molarmassen af carminsyre er 492,39 g/mol.

Er der nogen der kan hjælpe mig med denne opgave, hvordan skal den gibes an.


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. marts 2019 af Skaljeglavedinelektier

1) Bestem koncentrationen af carminsyre ved brug af Lambert-Beers lov. 

2) Bestem stofmængden af carminsyre ud fra c=n/V

3) Bestem massen ved brug af n=m/M. 

Du spørger bare, hvis noget af det volder problemer. 


Svar #2
27. marts 2019 af Lygtepæ1

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg finder de forskellige værdier i Lambert-Beers lov, ud fra hvad jeg kan se på nettet lyder formlen sådan: A = ε · x · c  
Er det korrekt at Ekstinktionskoefficienten ε er 518? I så fald, hvilken af værdierne angivet i opgave teksten er så kuvettelængden x? Og skulle molarmassen i det her tilfælde tilfældigvis være koncentrationen c 492,39g/mol?


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. marts 2019 af Skaljeglavedinelektier

A = ε · c · l, er den normale måde at skrive det på. Nej ekstinktionskoefficienten må du have oplyst et andet sted, eller have udregnet, i opgaven eller i en tidligere opgave. Kuvettelængden (l) vil også være opgivet, den er (næsten) altid 1 cm, men tjek din opgave eller upload den her. 

Molarmassen er rigtig nok 492,39 g/mol, men det er jo ikke koncentrationen. 


Svar #4
28. marts 2019 af Lygtepæ1

Der er noget om det fra foregående opgave, har lagt teksten ind i et billede under. 

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #5
28. marts 2019 af Skaljeglavedinelektier

Ja opgave 2) vil give dig ekstinktionskoefficienten, hvis du laver den. Kuvettelængden er opgivet til 1cm. 


Skriv et svar til: Beregn indholdet af carminsyre i et bolsje

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.