Biologi

alternativ splicing

15. februar 2020 af nutellaelsker - Niveau: A-niveau

Jeg skal lige væe helt sikker, men ud fra et gen kan der kun dannes et mRNA ikk? eller kan der dannes flere mRNA via det der kaldes alternativ splicing hvor introns klippes fra og exons sættes sammen ? nu ved jeg ikke helt om jeg forstået det rigtigt


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. februar 2020 af Heptan

Nej der kan dannes mange typer RNA fra gener, ikke kun mRNA.

Det friske mRNA (præ-RNA) bliver splejset hvor introns klippes fra og exons sættes sammen og bliver til modnet mRNA. Og exons kan sammensættes på flere forskellige måder, så ja, man kan få flere forskellige mRNA fra præ-mRNA.

Eksempel:

Exon1-Intron-Exon2-Intron-Exon3

Man kan fx lave både Exon1-Exon2 og Exon1-Exon3 kombinationen osv.


Svar #2
15. februar 2020 af nutellaelsker

Så ud fra et gen (eller som du siger præ mRNA) kan der dannes flere typer mRNA og derfor kan der dannes flere proteiner. Er det korrekt? Ud fra dit eksempel så kan der dannes 3 proteiner fordi der er 3 exons (forstår ikke lige helt hvorfor du ikke har kombineret den alle 3 sammen eller også er det bare mig der ikke har forstået det)

Eller kan der kun dannes et protein som kan variere alt efter hvordan exons sammensættes?

Brugbart svar (1)

Svar #3
15. februar 2020 af Heptan

Præ-RNA dannes fra genet, og det kan blive til mange forskellige mRNA og dermed helt forskellige proteiner.

Et mRNA kan bestå af flere exons, så der er mere end 3 muligheder, derfor skrev jeg fx Exon1-Exon2 som en mulig kombination. Et exon i sig selv kan også alene være et mRNA.


Skriv et svar til: alternativ splicing

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.