Andre fag

Pilhøjde plus korde

21. marts 2020 af Volton - Niveau: A-niveau

Hej derude

Er der en af jer der kan give mig et svar på dette spørgsmål som jkeg har tænkt på i længere tid.

Er der en sammenhæng mellem målet på pilhøjden og korden?

Kan man eksempelvis lægge pilhøjdemål og kordemål sammen og derved få målet på den såkaldt "Udstrakte" buestykke?

Håber mit spørgsmål kan forståes ellers uddyber jeg det meget gerne - jeg skal kort og godt have en sammenligning mellem en cirkel på 81 cm2 i areal og et tilsvarende areal på 81 cm2 i et kvadrat - derfor kunne det være interssant om der netop er et anvendeligt mål på pilhøden plus kordelængden.

Pas godt på jer selv derude i disse coronatider - gode hilsner fra Volton


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. marts 2020 af mathon

             r^2=\left ( \frac{k}{2} \right )^2+(r-p)^2

             p=r-\sqrt{r^2-\left ( \frac{k}{2} \right )^2}

             k=2\sqrt{2rp-p^2}


Svar #2
21. marts 2020 af Volton

Hej mathon og tusinde tak for formlerne. Jeg omformulere mit spørgsmål. Forestil dig at man har et buestykke man presser ned til at helt ret og lige stykke vil det så ikke blive længere end buelængden? Jeg lavede en model på et stykke træ hvor jeg placerede 2 stifter med en afstand på 10 cm jeg satte en stift i midten een centimeter højere oppe og målte en forskel på Ca. 4 mm.altså 10 cn
10 cm mell. Stifterne og 10.4 cm mellem stifterne og det hjemme konstruerede buestykke. Håber du forstår dette lidt kringlede spørgsmåljeg mener bare det må være logisk at målet bluver5længere når man retter buesrykket ud. Gode hilsner fra volton





Svar #3
21. marts 2020 af Volton

Hej igen mathon jeg mente selvfølgelig at buelængden bliver Ca. 4 mm længere end korden. Korden er 10 cm buelængden er 10.4 cm altså 4mm længere end korden. Vh volton otte

Skriv et svar til: Pilhøjde plus korde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.