Dansk

Novembervej af Nik og Jay

09. november 2020 af Aops - Niveau: 9. klasse

Nogen der ved hvad " sorte skyer, regn der bliver ved med at falde, solens stråler er som altid i undertal men vi er vant til det, så vi lukker mørket ind. Lad bare stormen rase, så længe jeg har medvind" betyder samt symboler?

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. november 2020 af MaiiDevon

En fortolking af en tekst er jo som altid subjektiv, og dette er blot mit bud, og der er sikkert mange andre måder at tolke det på. 

Men jeg tænker, at de sorte skyer og regnen kan symbolisere de dårlige oplevelser i livet, det der gør ondt og får dig til at græde. Regndråberne kan fx symbolisere tårer ned ad kinden. Regn- og gråvejr er ofte forbundet med triste dage.

På samme tid kan solens stråler symbolisere de gode oplevelser i livet, der varmer dig om hjertet, som stålerne på en sommerdag ville varme din hud. Solskin er ofte forbundet med glæde og gode dage.

Livet vil altid være en blanding af gode og dårlige oplevelser - af solskinsvejrsdage og regnvejrsdage. Dog står der i teksten, at "solens stråler er altid i undertal". Derfor kan det tollkes som om, at fortælleren har flere triste dage end glade, flere dårlige oplevelser end gode og generelt dealer med mange problemer. Det kunne fx være i forbindelse med deres berømmelse. 

Og noget tyder på, at sådan har det altid været, fordi der står "men vi' vant til det".

Når de "lukker mørket ind", kan det tolkes som, at når de endelig møder regn og modgang, så skal de nok komme igennem det, så længe de "har medvind". Det kan fx være hinanden, venner, familie, eller fans, der bakker op om dem. Medvind er jo en vind, der skubber dig fremad fx på cykelstien i stedet for at stoppe dig op. Og så kan "stormen bare rase" (fx en shitstorm i medierne), de skal nok klare den.

Skriv et svar til: Novembervej af Nik og Jay

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.