Studievejledning

Læge (Løn)

20. maj 2006 af kim19 (Slettet)
Hvad tjerner en ny uddannet læge efter de 6 år på KU. og hvad kommer lønnen op på efter 10 år ca ?

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. maj 2006 af Jakobmp (Slettet)

De får da nok en rimelig høj løn. Men efter min mening er det lidt overvurderet at alle med højt snit vil ind lægestudiet. Det er bare et studium som ikke er meget sværere end økonomi, statskundskab, jura, civilingeniør mv.

Brugbart svar (0)

Svar #2
20. maj 2006 af Liquidizer (Slettet)

Løn
På sygehuset får en nyuddannet læge omkring 25.000-25.500 kr. om måneden i begyndelsen. Hertil kommer vagttillæg og arbejdsgiverens pensionsbidrag.

Overlæger har en gennemsnitsløn (inkl. pension) på mellem 60.000-61.000 kr. om måneden.

Praktiserende læger har en gennemsnitsindtjening (inkl. pension) på ca. 70.000 kr. om måneden. Heraf skal lægen betale for udgifter i forbindelse med sin praksis.

Kilde: www.ug.dk

Brugbart svar (0)

Svar #3
20. maj 2006 af 666_lucifer (Slettet)

Hvor meget tjener en tandlæge så?

Brugbart svar (0)

Svar #4
20. maj 2006 af Dr. MolBio (Slettet)

Der var noget brok for nogle år siden med at praktiserende læger i sønderjylland tjener ca. 5000 kr. mere pr. mdr. end dem i Kbh. Det er nok for at tiltrække folk væk fra Uni-byerne.

Brugbart svar (0)

Svar #5
20. maj 2006 af Liquidizer (Slettet)

Løn
For selvstændige tandlæger er der mulighed for en god indtægt (i gennemsnit kan en tandlæge behandle ca. 15 patienter om dagen). Antallet af kunder bestemmer, hvor meget du tjener.

Ansatte tandlæger i privat tandlægepraksis får normalt provision. Den gennemsnitlige fortjeneste er ca. 40.000-45.000 kr. om måneden.

For tandlæger ansat i den kommunale tandpleje er begyndelseslønnen (ekskl. arbejdsgiverbetalt pension) ca. 25.700 kr., slutlønnen er ca. 38.000 kr. Hertil kommer tillæg.


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. maj 2006 af Dr. MolBio (Slettet)

#3: afhænger meget af om du er privatpraktiserende eller offentligt ansat!

Brugbart svar (0)

Svar #7
20. maj 2006 af 150972 (Slettet)

40.000-45.000 kr om md. Kan dog tjene væsentlig mere, specielt hvis man vælger at arbejde i UK, Østrig eller Schweiz. Her er lønnen omkring 100.000 kr om md

Brugbart svar (0)

Svar #8
20. maj 2006 af 150972 (Slettet)

Se venligst www.ug.dk eller #5+6

Brugbart svar (0)

Svar #9
20. maj 2006 af Dr. MolBio (Slettet)

#7: Højere uddannelser er generelt meget bedre betalt i udlandet!

Brugbart svar (0)

Svar #10
20. maj 2006 af 150972 (Slettet)

Du vælger vel ikke studie efter lønnen? Den får du jo først når du ER færdig(6-14 år)

Brugbart svar (0)

Svar #11
20. maj 2006 af Liquidizer (Slettet)

#10

Er det ikke derfor man arbejder? For pengene. Min yndlingsbeskæftigelse er at dyrke en sport, som jeg slet ikke kan tjene penge på. Folk har vel lov at have deres kriterier for at vælge studie.

Brugbart svar (0)

Svar #12
20. maj 2006 af Dr. MolBio (Slettet)

Læge og tandlæge jobbet er ikke de bedst lønnede jobs. Det er jo begrænset hvor mange patienter man kan have om dagen. Og med øget konkurrence kan man heller ikke sætte skyhøje priser. Så det er en løn som efter nogle år altid vil være konstant!

Brugbart svar (0)

Svar #13
20. maj 2006 af Blackbirdy (Slettet)

Hvorfor får man mindre hvis man bliver ansat hos kommunen end private?

Brugbart svar (0)

Svar #14
20. maj 2006 af 150972 (Slettet)

#11 Selvfølgelig må selv bestemme grunden til at begynde et studie. Du skal bare være klar over at din chance for at blive færdig er meget lille, da studierne du nævner er lange og meget tidskrævende specielt som idrætsudøver.(er selv tidligere TD elev)Det at dyrke eliteidræt og studere på en videregående (universitetsuddannelse) er ens betydende med ensomhed, i hvert fald fra dine medstuderende!

Man skal sku ville det ellers bliver det for surt og det er uanset studieretning. (trust me)
På den anden side kan du jo håbe på at interessen kommer snigende efter studiestart.

Held og lykke!

Brugbart svar (0)

Svar #15
20. maj 2006 af Liquidizer (Slettet)

# 14

Jeg forstår ikke hvad du siger? Jeg må være træt. Har vel læst for meget.

Men når jeg træffer valg, så er jeg godt klar over, hvad konsekvenserne må være. Men vi er jo alle heldigvis så forskellige.

Og har jeg nogensinde sagt noget om, at jeg ikke vil det, jeg vælger? Jeg synes bare du er lige lovlig grov mod vedkommende, som vælger efter løn, hvis det er det personen vil.

Brugbart svar (0)

Svar #16
20. maj 2006 af Liquidizer (Slettet)

#14

Men måske tror du jeg er den samme person, som oprettede indlægget. Så kan jeg til gengæld godt forstå, hvad du mener.

Brugbart svar (0)

Svar #17
20. maj 2006 af 150972 (Slettet)

#15+16 Jeg forsøgte ikke på, at være grov. Du stiller et spørgsmål (#11) som jeg svare på. Hvis du opfattede svaret som uhøfligt har du misforstået det. Jeg forsøgte at forklare dig og andre læsere at det er en fordel at have en lille interesse for det fag man vælger uanset lønnen, den kommer jo først når man er færdig.

Det er delvis rigtigt at man arbejder for pengene. Du kan bare ikke betragte et studie som et lønmodtager-arbejde. Du får jo ingen løn (højst SU) så må det være nogle andre "ting" der skal være drivkraften, specielt med laaaange studier.

Jeg er personlig ligeglad med hvad der ligger til grund for en persons studievalg. (det var ment som et godt råd)


Brugbart svar (0)

Svar #18
20. maj 2006 af USyay (Slettet)

MIn mor er praktiserende læge og tjener ca. 50000 om måneden. Lønnen er self også betinget af vagter. jo flere vagter man har; jo mere tjener man. Praktiserende læger er bedre lønnet end læger der arbejder på sygehus.
En læges løn i Danmark kanoverhovedet ikke sammenlignes med en læge i USA. Derovre er der virkelig prestige i det. Lægerne bliver forbundet med overklassen, dem der bor i de fine kvarterer i store huse.

Brugbart svar (0)

Svar #19
20. maj 2006 af 150972 (Slettet)

Svaret var både til #0 og #11 bare lige for god ordens skyld!

Brugbart svar (0)

Svar #20
20. maj 2006 af Blackbirdy (Slettet)

Jeg må også indrømme at jeg også kigger på lønnen. Nu kan jeg ikke rigtig selv finde ud af hvad jeg har af interesser udover at jeg gerne vil være tandlæge (uden noget særligt grund). Men til de uddannelser jeg har kigget på har jeg også tjekket hvor meget man kommer til at tjene.

Det irriterer mig at der kræves en stx for at kunne læse til tandplejer og man kommer til at tjene ca. 19.000 i måneden og tandklinikassistent som kun kræver 9 års uddannelse også tjener omkring de 19.000 i måneden. Der føler jeg mig snydt at jeg så har brugt tre år på gym, hvis alle dem der bare tog en eller anden uddannelse efter 9. klasse også kommer til at tjene lige så meget....

Selvfølgelig er det vigtigt at man har interesser for det fag man er i gang med, især for at kunne gennemføre studiet men man vil da også gerne ha' et fornuftigt liv og om mange år har man vel også familie og børn og derfor vil man gerne ha' et arbejde som giver noget penge. Jeg troede at jo højere man kom op på trappetrinet jo mere ville man tjene men så vidt jeg ved så hænger det overhovedet ikke sammen på den måde...

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 Næste

Der er 135 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.