Studievejledning

Sort studenterhue

09. januar 2007 af test (Slettet)
Hejsa...
Ville lige høre, hvornår man får sort studenterhue? Ved godt, at alle kan bestille den osv. men der er jo tradition for noget med 3 fag på højt niveau?
Vil i denne sammenhæng høre, om man (efter traditionen) plejer at være ligeglad med, hvilke A-niveau fag det er?
Har selv 3 valgfrie fag på højt niveau, men det er hverken 100% sproglig eller 100% naturvidenskabelig. Så overvejer, om jeg bare skal tage den normale i stedet da det (i mit tilfælde) strider lidt imod normerne for sort hue?

Brugbart svar (1)

Svar #1
09. januar 2007 af AllstarHo (Slettet)

Jeg er ikke sikker på, hvordan det foregår mht. den nye reform, men ifølge den gamle er det vist sådan, at kun sproglige med latin og græsk på højt niveau og ligeledes matematikere med matematik og fysik på højt niveau kan få huen.

Jeg er slet ikke sikker, men en af mine venners søster fik en sort hue for et par år siden og mener at hun havde matematik og fysik på højt niveau.

Brugbart svar (1)

Svar #2
09. januar 2007 af McMaster (Slettet)

Okay, den tradition har jeg aldrig hørt om. Er den udbredt?

Brugbart svar (1)

Svar #3
09. januar 2007 af Waterhouse (Slettet)

Du kan købe nøjagtig den hue du ønsker dig,inkl. den sorte - du kan endda købe dig en HF-hue for at fejre at du er færdig i 3.g, hvis du skulle have lyster i den retning.

Traditionelt har den sorte hue gået til de klassisksproglige med latin og græsk...senere er der gået lidt inflation i den, så den blev købt mat/fys/kemi-studenter eller bare studenter med 3 højniveaufag.

Svar #4
09. januar 2007 af test (Slettet)

#1 - Altså personligt går jeg selv på HTX, og har Matematik A, Fysik A og så Teknologi A... Så man kan jo sige, at det er tæt på at være ren naturvidenskabelig. Er under den gamle reform.

Svar #5
09. januar 2007 af test (Slettet)

#3 - Nu kunne jeg lige se, at du selv havde Matematik A, Fysik A og Engelsk A. Valgte du så den sorte hue?

Brugbart svar (1)

Svar #6
09. januar 2007 af Håbendal (Slettet)

Altså i sommer, til dimissionen på mit gymnasium, var det altså kun dem som havde græsk og latin, altså den klassisk sproglige studentereksamen, som havde sorte huer på.

Det var også lidt nyt for mig, men det er faktisk en kendt tradition at de klassisk sproglige får en sort hue.

I gamle dage fik studenterne jo også sorte huer på.
Jeg har aldrig før hørt om det med 3 højniveau fag...

Brugbart svar (1)

Svar #7
09. januar 2007 af Waterhouse (Slettet)

Nop, nuppede den almindelige, har det fint med at den sorte bliver forbundet med de klassisksproglige. Men andre på min årgang med samme fagkombinationer valgte det, såh..

Svar #8
09. januar 2007 af test (Slettet)

#7 - Kan ikke helt bestemme mig. Kan godt se, at det ville være bedre at tage den normale nu når den sorte er beregnet til klassisksproglige (og mat, fys, kem?), men på den anden side er A niveau vel A niveau uanset hvilke fag det er. Men synes da helt klart, at den normale har fordele. Fx. at man kan få navn på, skrevet i den osv.

Brugbart svar (1)

Svar #9
09. januar 2007 af -Zeta- (Slettet)

#7.
Allerede student? Troede først du afsluttede i år. ;)

Brugbart svar (1)

Svar #10
09. januar 2007 af McMaster (Slettet)

#9
De fleste har jo allerede bestilt og betalt deres huer!

Brugbart svar (2)

Svar #11
09. januar 2007 af Villas (Slettet)

A niveau, sproglig, matematisk - der er kun en ting at gøre, drop huen og boykot A.J. Eriksens monopol!

Du bliver ordentligt kneppet når du køber studenterhuen, og det er ikke pengene værd.

Svar #12
09. januar 2007 af test (Slettet)

#11 - Vil give dig ret i at det er ret mange penge. Men vil egentlig gerne have en hue, og nu når vores skole/klasse har en aftale med A.J. Eriksen bliver det igennem der :/

Brugbart svar (1)

Svar #13
09. januar 2007 af Grisling88 (Slettet)

Det kan godt være, at der har været flere traditioner omkring den sorte studenterhue, men tror at de er gået i sig selv igen.. Nu kan de fleste bestille den og den opfattes bar som den oprindelige hue, så hvis man er til det så kan man vælge den sorte.. En fra min klasse har bl.a. købt den og hun er sproglig, men har ikke 3 højniveau fag eller græsk og latin på højniveau.. Så. Tror valget er rimelig frit. :D

Brugbart svar (1)

Svar #14
09. januar 2007 af NuclearWarhead (Slettet)

#3 har ret :) (Jeg er selv klassisksproglig :)) Normalt forbeholder man den sorte for klassikere, men der er gået inflation i det som han siger.

#6 Mærkeligt nok fik studenterne sorte huer på i gamle dage da der dengang kun var den klassisksproglige :) Den hvide hue kom ca. samtidigt med at det matematisk-fysiske gymnasium blev indført i 1870'erne :)

Brugbart svar (2)

Svar #15
10. januar 2007 af vag (Slettet)

På mit gymnasium blev det samme spørgsmål også stillet, og eftersom flertallet fandt at den sorte hue havde mere 'prestige' blev det vedtaget, at kun dem med

Græsk A, Latin A +andet fremmedsprog A

eller

Matematik A, Fysik A og Kemi A

BURDE købe sig huen i sort farve.

Flertallets opfordring blev fulgt og 3 elever med den matematiske kombination blev iført den sorte hue.

Brugbart svar (1)

Svar #16
10. januar 2007 af Marcus (Slettet)

Kan huske min gamle latinlærer fortalte, at "da han var ung", så var den sorte hue hverdagshuen, hvorimod den hvide var festhuen, hvis dette er rigtigt forstår jeg ikke helt den store iver efter en sort hue :)

Brugbart svar (1)

Svar #17
10. januar 2007 af DanielPetersen (Slettet)

#16: hvad har det med latin at gøre?

Brugbart svar (1)

Svar #18
10. januar 2007 af Marcus (Slettet)

#17 intet, det var bare ham, der fortalte mig det.

Brugbart svar (1)

Svar #19
10. januar 2007 af Waterhouse (Slettet)

#9: Nop, er først færdig til sommer, vi skulle bare betale og bestille i meget god tid.

Kan i øvrigt godt se fornuften i #11...det er de rene ågerpriser, både for deres hue og deres blå bog.

Brugbart svar (0)

Svar #20
10. januar 2007 af Guruen (Slettet)

#11
Vi har fået vores skole til a boykotte AJ Eriksen efter en elendig service, hvor vi ingen bekræftelsesseddel og vi kun fik 3 dage til a betale i...
Så nu har vi bedt ledelsen om ikke at lade de næste årgange bestille hos dem.. i hvert fald at fraråde dem det..

Forrige 1 2 3 Næste

Der er 57 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.