Studievejledning

Side 2 - Sort studenterhue

Brugbart svar (0)

Svar #21
10. januar 2007 af hiat (Slettet)

Kan man overhovedet få græsk og latin på A mere?
Jeg tvivler på, at der er nok elever til at oprette en studieretningsklasse.

Brugbart svar (0)

Svar #22
10. januar 2007 af Waterhouse (Slettet)

De er en på vores skole...tror græskholdet er på 9-10 elever, latin-holdet lidt større. Det er vist nok som en del af en sproglig studieretning, hvor de andre fra klassen så har noget andet fremmedsprog...

Brugbart svar (0)

Svar #23
12. januar 2007 af hiat (Slettet)

Ok, men jeg tænkte nu på en studieretning med græsk A og latin A + et andet fag B/C.

Brugbart svar (0)

Svar #24
04. februar 2007 af depaim (Slettet)

Jeg havde matA, kemA og fysA i gymnasiet..
Jeg vidste heller ikke hvilken hue jeg ville ha' (hos os var det elever enten med 3 sporglige A-fag eller 3 matematiske A-fag der blev "anbefalet at købe den) - det endte dog med at det var to sproglige, der ikke havde 3 A-fag...

Jeg købte den almindelige hvide hue. Hos AJ Eriksen er det muligt at købe et sort betræk til den almindelige hue. Det gjorde jeg, men det forblev ubrugt... det kan være et alternativ.. men huen er ikke "rigtig" - for den sorte hue har jo ikke det mørkerøde bånd...

Brugbart svar (0)

Svar #25
31. maj 2007 af MHE (Slettet)

Gammel tråd - undskyld jeg graver den frem. Jeg er klassiker, men valgte at få en hvid hue. Det er sjovere at ligne de andre, og personligt har jeg intet haft at bruge den hue til efterfølgende. Den ligger da godt nok på mit værelse og roder, men så er det da vist også det :)

Brugbart svar (0)

Svar #26
31. maj 2007 af TuLaMoRe (Slettet)

hmm jeg må indrømme jeg godt ka se det seje i at ha en sort.. Så viser man sig jo som speciel og ligner ikke alle de andre :)

Har Mat(A) - Kemi(A) - Eng(A)
-men det er vel ikke "godt nok" til at få den sorte.. jeg mener, hvis det ikke bare "fake".. ??

Brugbart svar (0)

Svar #27
31. maj 2007 af MHE (Slettet)

Du kan jo bare købe den, men ellers er det Latin A, Græsk A, der er den gamle ordning - og de to fag var simpelthen så dræbende kedelige, at der ingen grund var til at fejre, at jeg har haft dem :)

Brugbart svar (0)

Svar #28
11. juni 2007 af Kleves (Slettet)

Nu har jeg læst hvad den gamle reform og normer siger omkring den sorte hue. Og det lyder forholdsvis let at man kun skal have 3 A niveau fag for at kunne påkræve sig den sorte hue. Jeg går på 2. år med den nye reform og efter sommerferien er jeg så igang med mit 3 og sidste år, og her er reglerne nogle helt andre.

Hvis du skal have sort hue ifølge den nye reform efter hvad jeg har hørt så skal man have over 4 A niveau fag. Det vil sige at dem med 5 og derover kan påkræve sig den sorte hue.

Jeg selv har 5 A niveau fag og synes bestemt jeg har fortjent den sorte hue når jeg er færdig.

Jeg går på HHx i Odense og har Afsætning A, Virksomheds Økonomi A, Dansk A, Engelsk A, Fransk A.

Ifølge den nye reform er det fra starten påkrævet at man har minimum 2 A niveau fag. Disse to er Dansk og Engelsk som er blevet obligatoriske. Men alt afhængig af hvilken retning man vælger på gymnasiet får man automatisk nogle flere A niveau fag så man mindst lander på 4 A niveau fag.

Brugbart svar (0)

Svar #29
16. juni 2007 af Grydelap (Slettet)

Hvis I er så utilfredse med AJE behøver I da ikke boycotte huen helt - I kan da bare bestille hos CL Seifert eller nogle andre?

Brugbart svar (0)

Svar #30
16. juni 2007 af how-bout-no (Slettet)

#28
Jeg vidste ikke at engelsk er et obligatorisk A niveau fag..? Det er det ikke på gymnasiet efter den nye reform? Vi har historie og dansk som A niveau fag, det er de obligatoriske...

Mht den sorte hue, så har der været en række traditioner, men da den kom frem var det (som allerede sagt) en hverdags hue og den hvide en festhue..
Nu får alle jo huer lige meget hvad de uddanner sig til, så ved ikke hvor specielt jeg synes det er længere, lidt en skam.

Brugbart svar (0)

Svar #31
16. juni 2007 af Occulta (Slettet)

#28
Nej, engelsk A er ikke obligatorisk på stx. Til gengæld skal alle nu have engelsk i alle tre år - enten på A eller B-niveau.

Hvor jeg kommer fra, er der stærke traditioner omkring den sorte hue - den bruges KUN af de klassisk-sproglige. Derfor lyder det helt skørt i mine ører, at andre også bruger den, men dem om det... ;-)

Brugbart svar (0)

Svar #32
16. juni 2007 af Leah (Slettet)

#0
Det er sikkert skrevet før, men gider ikke læse alle indlæg igennem.


Du skriver at man skal have 3 A-fag før man kan få den sorte hue. Well, under den nye reform kan du ikke undgå at have 3 A-fag, da Historie A samt Dansk A er obligatorisk.. og så skal du selv vælge sidste A-fag.
Jeg har dog læst, at den sorte hue kan bestilles af alle, da den bare er et "minde" fra dengang man første gang fik studenterhue (som var sorte)..


Forresten, hvad synes i om, at ikke kun HTX, STX og HF kan få studenterhuer nu?
Nu kan dem som afslutter frisørskolen, 10.klasse, og håndværkerne også få..
Èn eller anden formand for disse studenterhuer, siger at huerne ikke er forbeholdt nogen, men burde kunne fås af alle som afslutter noget. Jeg synes det er latterligt og blot et opstillet argument, for det skjulte argument som i virkeligheden er PENGE!
Jeg vil have min hue for mig selv når jeg afslutter STX om et års tid.. Jeg vil da ikke rende rundt i byen med den på, for derefter at støde på en 9.klasser som også har én lignende på. Det mister da fuldkommen charmen

Brugbart svar (0)

Svar #33
16. juni 2007 af Cecimort (Slettet)

enig.. jeg bliver godt nok først færdig om et år, men jeg har eddermanme kæmpet min r** i laser i gym, og det kan slet, slet ikke sammenlignes med de (undskyld, undskyld at jeg generaliserer, men sådan er de på min skole) frisører der render rundt på underetagerne på min skole, eller folkeskoleelever. Det kræver bare ikke det samme.
Jeg tror dog også at hvis jeg var blevet uddannet i et erhvervsfag, så gad jeg ikke sammenlignes med de gymnasiale udd., og hvorfor så ikke finde på noget andet for erhvervsfagene der er specielt for det? det vil da være meget federe for alle parter

Brugbart svar (0)

Svar #34
26. juni 2007 af *sun* (Slettet)

jeg bliver sproglig student i morgen med tre fag på høj-niveau - var også meget i tvivl med hensyn til, om jeg skulle vælge den alm. eller den sorte hue, så har købt begge to, så nu må vi se, kommer nok til at bruge dem begge.

#28 du skriver, at det lyder forholdsvis nemt, at man blot skal have tre fag på høj-niveau efter den gamle reform for at få den sorte hue, men vi kan jo ligesom max have tre.

er den eneste i klassen, der har tre fag på høj-niveau, men der er en anden fra min klasse, som også har valgt den sorte hue - så er det pludselig ikke så fedt alligevel :s

Brugbart svar (0)

Svar #35
26. juni 2007 af 150972 (Slettet)

Der er tale om en hue som I går med max. 1 uge!

Sort eller hvid, jeg havde den på da vi kørte hestevogn og til et par af studenterfesterne. Man ligner alligevel en tåbe med huen på!

Brugbart svar (0)

Svar #36
26. juni 2007 af Mahinth (Slettet)

#34

Det må ha været en lidt dyr omgang ?:S

Brugbart svar (0)

Svar #37
26. juni 2007 af 150972 (Slettet)

#36 Hvorfor?

Brugbart svar (0)

Svar #38
02. juli 2007 af kampstarff (Slettet)

Den oprindelige sorte studenterhue er i traditionen forbeholdt gymnasieelever med fagpakken græsk og latin på højt niveau (klassiske studenter) – og nogle steder gymnasieelever med fagene matematik, fysik og kemi på højt niveau eller 3 fag på højt niveau. Sidstnævnte forekommer oftest kun på skoler, der ikke selv tilbyder græsk og latin.
Der var en der tidligere skrev at alle har min. 3 fag på højniveau, da Dansk og Historie er obligatoriske på A-niveau. Men med tre A-fag menes der udover de to obligatoriske.
Jeg mener at alle STX-studenter bør genindføre den sorte hue. Det er der to grunde til.
1. Der er ikke rigtig noget specielt ved huen mere da slagtere får en med gul stribe, 10-klasses elever kan få en med grøn og frisører kan få en med lysserød stribe!
2. STX-studerende bør genindføre den sorte hue for at hædre traditionerne, skille sig ud fra de tekniske uddannelser osv..
Kald det bare fagsnobberi, men huen er jo ikke speciel længere!

Brugbart svar (0)

Svar #39
02. juli 2007 af Mahinth (Slettet)

#37

ja en sort og en alm hue.. koster de ikk ca 500 pr. hue?

det da mange penge.. 1000 kroner bare for at lege student i en uge :D det sys jeg ihvert fald :D hihi..

Brugbart svar (0)

Svar #40
02. juli 2007 af 150972 (Slettet)

#39 Jeg havde kun en studenterhue.

Der er 57 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.