Samfundsfag

Opbygning af rapport?!?

07. juni 2011 af Annabeth (Slettet)

Hej

Jeg har projektuge i hele denne her uge, og jeg har valgt at skrive en rapport som produktresultat af ugen. Jeg kan ikke huske at jeg nogensinde har arbejdet med rapporter, så spørgsmålet er: hvordan er opbygningen af en rapport? Og skal jeg bare skrive det samme i indledningen som jeg har gjort i problemfomuleringen? Indtil videre har jeg lavet problemformuleringen og begrundelse for hvorfor jeg har valgt mit emne.

Emnet jeg har valgt er rød og blå blok. Så under rapporten skal det komme til udtryk sådan at jeg helt konkret har forklaret hvad de hver især står for og deres ideologi.

Mvh. K.H.H


Brugbart svar (2)

Svar #1
07. juni 2011 af phoebebuffay (Slettet)

 Hvilket niveau er det på?


Svar #2
07. juni 2011 af Annabeth (Slettet)

Det er på 9. klasses niveau :)


Brugbart svar (2)

Svar #3
07. juni 2011 af phoebebuffay (Slettet)

 Du kan jo eventuelt opbygge det således at du har en indledning hvor du skriver lidt om hvorfor opgaven er interessant og evt. lidt om det repræsentative demokrati og partierne..

Og så ville jeg i opgaven også skrive lidt om hvorfor vi har en rød og blå blok.. der kan du eventuelt bruge den model der hedder molins model..


Brugbart svar (3)

Svar #4
07. juni 2011 af Walras

Hvor lang skal den være?

Du bør strukturere den nogenlunde som:

Forside med titel, forfatter, dato og vejleder (hvis du har haft sådan en, eksempelvis din lærers navn)

Indholdsfortegnelse

Introduktion

- Heri skal du gøre rede for din problemformulering og motivere, hvorfor du har valgt lige netop denne (det vil i praksis sige, at du skal fortælle, hvorfor netop dit emne er interessant). Desuden skal du muligvis komme med et par hints til eller direkte fortælle (meget kort), hvilke konklusioner din opgave munder ud i. I øvrigt bør du også her komme ind på, hvordan du har arbejdet, dvs kort diskutere, hvad det er for noget litteratur (eller andet materiale), du har brugt, hvordan du har fundet frem til det og vurdere, hvorvidt det er troværdigt. Desuden skal du gøre rede for de valg, du har taget i forbindelse med dannelsen af dine konklusioner.

Selve opgaven (del gerne denne op i flere underafsnit)

- Du bør redegøre for de teorier, modeller og teoretikere, du benytter.

- Du bør sammenligne disse med hinanden.

- Du bør diskutere det hele i henhold til din problemformulering og herudfra vurdere, hvorvidt og hvordan det hele kan samles i en konklusion.

- Du kan desuden med fordel inddrage en smule perspektivering til andre emner, der kunne være interessante at arbejde videre med.

Konklusion

- Du skal i dette afsnit sammenfatte resultatet af opgaven i en konklusion.

Litteraturliste

- I denne skal du lave en liste over, hvilke bøger, hjemmesider, artikler etc. du har benyttet til at svare på din problemformulering. I hele opgaven bør der være henvisninger til, når du har brugt udsagn eller formuleringer fra bøgerne, som du ikke forventes at kende til på forhånd. Disse bør markeres med forfatterens efternavn (og årstal for bogen), som læseren da relativt let kan finde i litteraturlisten.

Sådan er en rapport oftest bygget op (ihvertfald sådan nogenlunde). Hvis du er i tvivl om noget, spørger du bare.


Svar #5
07. juni 2011 af Annabeth (Slettet)

Tusind tak for for svarene begge to.

#4: Når du skriver at jeg skal dele opgaven ind i underemner mener du så i den rækkefælge som du har skrevet det på? Og hvis jeg allerede har skrevet valgbegrundelse skal jeg så bare tage det en gang til i introduktionen?

Mvh. K.H.H


Brugbart svar (2)

Svar #6
07. juni 2011 af Walras

#5 Kan du ikke bare indsætte "valgbegrundelsen" i introduktionen? Det er ikke normalt at have en "valgbegrundelses"-overskrift i en rapport. 

Jeg mener, at du selvfølgelig deler opgaven op i forskellige afsnit, der alle markeres af tal. Det kunne være noget i stil med:

Forside

Indholdsfortegnelse

1.0 Introduktion

2.0 En overskrift som du selv vælger

2.1 En underoverskrift

2.2 En underoverskrift

3.0 En overskrift 

3.1 En underoverskrift

3.1.1 En underoverskrift

4.0 En underoverskrift

5.0 Konklusion

Litteraturliste

Hvor mange overskrifter du har afhænger selvfølgelig af, hvor meget du skriver, og hvor mange niveauer du skal ned, gør det samme. Du skal nok ikke have en underunderoverskrift, for så skal du virkelig gå i detaljer, og det gør man ikke rigtigt i 9. klasse. Det kan også godt være, at du kun har overskrifter, men da du sikkert skifter emne af og til i rapporten kan det være godt med en overskrift eller to for at vise, at nu går du videre til noget nyt. Der skal jo gerne være struktur i det.


Brugbart svar (1)

Svar #7
08. juni 2011 af YoungSlowy (Slettet)

#5

Nu har Walras meget fint og på en simpelt måde vist dig hvordan en rapport bør se ud, men jeg uploader alligevel et dokument, der beskriver det hele, som du bare kan gemme en kopi af, hvis du får brug får det senere.


Brugbart svar (1)

Svar #8
08. juni 2011 af YoungSlowy (Slettet)

Her

Vedhæftet fil:Rapportskrivning 2011.pdf

Skriv et svar til: Opbygning af rapport?!?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.