Dansk

Layout eventyr?

05. januar 2014 af FrederikkeSTX (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Hej alle

Jeg skal i gang med at skrive et eventyr, det er første gang jeg sådan rigtigt skal det, så derfor ved jeg ikke så meget om layoutet. Ved i noget? 

På forhånd tak :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. januar 2014 af Anar2

Når du skriver layout!. 

Så ved jeg ikke helt hvad du mener med layout i et eventyr, men jeg kan give dig et ark om hvad et eventyr skal indholde og også opbygningen af det :) 


Svar #2
05. januar 2014 af FrederikkeSTX (Slettet)

Altså jeg mener mest bare når jeg har skrevet det, så om der er en bestemt skrifttype, eller en måde det skal sættes op på (i spalter osv.)?

Det ville være dejligt med det der ark! :-) 


Svar #3
05. januar 2014 af FrederikkeSTX (Slettet)

#1
 

Når du skriver layout!. 

Så ved jeg ikke helt hvad du mener med layout i et eventyr, men jeg kan give dig et ark om hvad et eventyr skal indholde og også opbygningen af det :) 

Altså jeg mener mest bare når jeg har skrevet det, så om der er en bestemt skrifttype, eller en måde det skal sættes op på (i spalter osv.)?

Det ville være dejligt med det der ark! :-) 


Brugbart svar (1)

Svar #4
05. januar 2014 af peterlravn

Du skal have overskrift. Den må gerne være stor. Omkring atørrelse 24-28.

Det skal være i en spalte. Ikke to. Ellers ville det være en artikel.

Det er altid godt med afsnit. Husk dem så teksten bliver lettere at læse.

Dit navn, klasse og opgavenavn skal stå oppe i i sidehovedet. Lærerne vil gerne have dette. Aner ikke hvorfor.

Times New Roman passer fint til et eventyr.

Ellers er der vist ikke flere krav til layout'et :D


Svar #5
05. januar 2014 af FrederikkeSTX (Slettet)

#4
 

Du skal have overskrift. Den må gerne være stor. Omkring atørrelse 24-28.

Det skal være i en spalte. Ikke to. Ellers ville det være en artikel.

Det er altid godt med afsnit. Husk dem så teksten bliver lettere at læse.

Dit navn, klasse og opgavenavn skal stå oppe i i sidehovedet. Lærerne vil gerne have dette. Aner ikke hvorfor.

Times New Roman passer fint til et eventyr.

Ellers er der vist ikke flere krav til layout'et :D

Mange tak! :D


Brugbart svar (1)

Svar #6
05. januar 2014 af Anar2

Jah. Præcis som Peterlravn skriver. 

Times New Roman størrelse 12, linjeafstand 1.5. ( Husk dit navn og klasse). 

Og så ikke i spalter medmindre jeres lærer vil have det.. Ellers plejer eventyr ikke at stå i spalter. 

Men her har du arket til analyse af eventyr og om eventyr. 

Analyse af eventyr

På latin hedder eventyr adventura som oversat til dansk betyder hændelse. Det vil sige, at et eventyr indeholder en hændelse for en given person, som vi følger. Et eventyr er altid fiktion, altså opdigtet.

Vi har sammensat vores egen analysemodel af eventyr for at give dig de bedste betingelser for at komme igennem dit analysearbejde. Vi har taget det bedste af det bedste fra forskellige modeller og sammensat det i denne model, der sikrer dig, at du kommer igennem alle de vigtige punkter.

Find ud af, om det er et folkeeventyr eller et kunsteventyr.

Find eventyrets tema (fx rig/fattig, kærlighed osv.)




Se efter de klassiske tegn i eventyrets handlingsforløb
 

Helten bliver stillet en opgave, der føles umulig.

Helten skal blive mere moden.

Helten går fra barn til voksen.

Det er en psykologisk rejse for helten.

Alt dette skaber heltens udviklingsrejse, så kig efter flere tegn, der kan underbygge heltens udvikling.


 

Læg mærke til eventyrets kendetegn

Der var engang... (klassisk begyndelse)

De levede lykkeligt til deres dages ende (klassisk afslutning)

Tallene tre og syv indgår ofte og er med til at skabe spænding.

En helt eller en heltinde.

Helten eller heltinden møder en modstander/fjende.

Der kan indgå mystiske eventyrvæsener som fx alfe, elverfolk, engle, drager, hekse, jætter, nisser, trolde eller kæmper.

Der er en eller flere hjælpere, som skal hjælpe helten med at besejre hans udfordringer.

Eventyr er en udviklingsrejse for hovedpersonen, hvilket betyder, at han altid vender klogere tilbage, end da han drog afsted.

Ofte symboliserer personerne en menneskelig egenskab snarere end en egentlig person fx smuk eller grim, klog eller dum osv.

Eventyrets formål er fx at give samhørighed, trøst, håb, indlevelse eller at fortælle, at kærlighed er lykke.

Eventyr er tit forudsigelige. Et klassisk eksempel er, at helten møder tre prøver, han får hjælp til at få prinsessen, og de lever lykkeligt til deres dages ende.

Der er mange modsætninger og kontraster i eventyr. De sætter gang i handlingen, fordi der opstår konflikter mellem dem, da de har forskellige interesser. Eksempler på modsætningsforhold er god/ond, rig/fattig, tyk/tynd osv.

En typisk morale i eventyrene er, at har du et godt hjerte, kan du overleve alt.

Handlingsforløbet i et eventyr er altid fremadskridende, og bipersonerne har kun til formål at hjælpe hovedpersonen.

Læseren ved, at katastrofen eller prøven kommer, før hovedpersonen selv ved det.

Eventyrene beskriver ikke hovedpersons oplevelsesverden, som vedkommende selv ser den, men derimod i symbolsprog. Vi får at vide, at helten vil give røde roser til prinsessen, når han kommer frem. Vores tolkning bliver, at han godt kan lide hende og vil være mere end blot venner.

Eventyret slutter, når lykken er opnået.


Brug også aktantmodellen i din analyse.

Facts om eventyr som du måske ikke vidste

·        Eventyr fremhæver ikke de materielle ting som de vigtigste, men derimod de indre værdier. Det ses eksempelvis, når helten går efter prinsessen og ikke det halve slot.

·        Psykologisk set er eventyr nødvendige for børns udvikling, da de lærer om menneskelige værdier på en måde, hvor de kan forholde sig til det. De hører om en fiktiv person, men ubevidst kan de identificerer sig selv eller andre med personerne i eventyrene.

·        Eventyr er en gammel fortælleform.

·        Eventyr er en litterær grundform.

·        Fantasiens og virkelighedens verden eksisterer side om side. Mange eventyr handler fx om en ung helt eller heltinde, der forlader hjemmet og skal klare en række umenneskelige opgaver.

Kopi det over i et word dokument. 

Held og lykke med opgaven. 


Svar #7
05. januar 2014 af FrederikkeSTX (Slettet)

#6
 

Jah. Præcis som Peterlravn skriver. 

Times New Roman størrelse 12, linjeafstand 1.5. ( Husk dit navn og klasse). 

Og så ikke i spalter medmindre jeres lærer vil have det.. Ellers plejer eventyr ikke at stå i spalter. 

Men her har du arket til analyse af eventyr og om eventyr. 

Analyse af eventyr

På latin hedder eventyr adventura som oversat til dansk betyder hændelse. Det vil sige, at et eventyr indeholder en hændelse for en given person, som vi følger. Et eventyr er altid fiktion, altså opdigtet.

Vi har sammensat vores egen analysemodel af eventyr for at give dig de bedste betingelser for at komme igennem dit analysearbejde. Vi har taget det bedste af det bedste fra forskellige modeller og sammensat det i denne model, der sikrer dig, at du kommer igennem alle de vigtige punkter.

Find ud af, om det er et folkeeventyr eller et kunsteventyr.

Find eventyrets tema (fx rig/fattig, kærlighed osv.)




Se efter de klassiske tegn i eventyrets handlingsforløb
 

Helten bliver stillet en opgave, der føles umulig.

Helten skal blive mere moden.

Helten går fra barn til voksen.

Det er en psykologisk rejse for helten.

Alt dette skaber heltens udviklingsrejse, så kig efter flere tegn, der kan underbygge heltens udvikling.


 

Læg mærke til eventyrets kendetegn

Der var engang... (klassisk begyndelse)

De levede lykkeligt til deres dages ende (klassisk afslutning)

Tallene tre og syv indgår ofte og er med til at skabe spænding.

En helt eller en heltinde.

Helten eller heltinden møder en modstander/fjende.

Der kan indgå mystiske eventyrvæsener som fx alfe, elverfolk, engle, drager, hekse, jætter, nisser, trolde eller kæmper.

Der er en eller flere hjælpere, som skal hjælpe helten med at besejre hans udfordringer.

Eventyr er en udviklingsrejse for hovedpersonen, hvilket betyder, at han altid vender klogere tilbage, end da han drog afsted.

Ofte symboliserer personerne en menneskelig egenskab snarere end en egentlig person fx smuk eller grim, klog eller dum osv.

Eventyrets formål er fx at give samhørighed, trøst, håb, indlevelse eller at fortælle, at kærlighed er lykke.

Eventyr er tit forudsigelige. Et klassisk eksempel er, at helten møder tre prøver, han får hjælp til at få prinsessen, og de lever lykkeligt til deres dages ende.

Der er mange modsætninger og kontraster i eventyr. De sætter gang i handlingen, fordi der opstår konflikter mellem dem, da de har forskellige interesser. Eksempler på modsætningsforhold er god/ond, rig/fattig, tyk/tynd osv.

En typisk morale i eventyrene er, at har du et godt hjerte, kan du overleve alt.

Handlingsforløbet i et eventyr er altid fremadskridende, og bipersonerne har kun til formål at hjælpe hovedpersonen.

Læseren ved, at katastrofen eller prøven kommer, før hovedpersonen selv ved det.

Eventyrene beskriver ikke hovedpersons oplevelsesverden, som vedkommende selv ser den, men derimod i symbolsprog. Vi får at vide, at helten vil give røde roser til prinsessen, når han kommer frem. Vores tolkning bliver, at han godt kan lide hende og vil være mere end blot venner.

Eventyret slutter, når lykken er opnået.


Brug også aktantmodellen i din analyse.

Facts om eventyr som du måske ikke vidste

·        Eventyr fremhæver ikke de materielle ting som de vigtigste, men derimod de indre værdier. Det ses eksempelvis, når helten går efter prinsessen og ikke det halve slot.

·        Psykologisk set er eventyr nødvendige for børns udvikling, da de lærer om menneskelige værdier på en måde, hvor de kan forholde sig til det. De hører om en fiktiv person, men ubevidst kan de identificerer sig selv eller andre med personerne i eventyrene.

·        Eventyr er en gammel fortælleform.

·        Eventyr er en litterær grundform.

·        Fantasiens og virkelighedens verden eksisterer side om side. Mange eventyr handler fx om en ung helt eller heltinde, der forlader hjemmet og skal klare en række umenneskelige opgaver.

Kopi det over i et word dokument. 

Held og lykke med opgaven. 

Tusind tak! 


Brugbart svar (1)

Svar #8
05. januar 2014 af solsikke1

du kan lægge siden ned, eller måske dele stilen op i to spalter. Dette giver en "bogeffekt"..

Overskriften må gerne være lidt "ædre" men resten af stilen skal helst være med "fødder" :)


Brugbart svar (0)

Svar #9
07. januar 2014 af rakijovic

Nu er dette godt nok et særtilfælde, idet underviseren har udbedt sig et hjemmestrikket eventyr og der dermed burde være lidt svingrum mht. formalia, men ellers er det ikke velset at pimpe en aflevering op med farver, "festlige" skrifttyper og – som oftest – irrelevante billeder. Man får ikke højere karakter af at den ligner et indslag i en amerikansk gadeparade.

- - -

Vriendelikheid is net sinisme wat 'n jol gekry het! ◄ |||| ► Ljubaznost je samo cinizam što je dobio piće! ◄ ||||

► Prietenia este doar cinism care a băut puțin alcool ! 


Skriv et svar til: Layout eventyr?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.