Dansk

Dansk analyse. Kort,

19. november 2007 af soffie89 (Slettet)
Nogen der vil kigge denne igennem? Skal aflevere i morgen. Eller evt. har læst Rotten og har noget at tilføje.

Rotten

Teksten er fra samlingen ”I vandens dyb” fra 1961. Den er skrevet af forfatteren Poul Ørum. De fleste tekster han har skrevet refererer til egne oplevelser. ”Rotten” er skildret realistisk og kan ske for alle og enhver.
Teksten handler om en dreng der er på vej toilettet. Der ser han en rotte hvilket gør, at han farer op og kalder på tjenestepigen Martha. Martha kommer farende og prøver at slå rotten ihjel hvilket ikke lykkedes for hende. Det ender med at drengen kommer til at slå drengen ihjel. Dette medfører nogle konsekvenser for drengen, han begynder, at drømme om rotten om natten.
I denne tekst er der tale om en kombineret indre- og ydre synsvinkel. Dette skyldes, at vi både får adgang til drengens sanser, tanker og følelser som udgør den indre synsvinkel. Den ydre synsvinkel består i, at fortælleren er som en ”flue på væggen” – man observerer begivenhedens gang uden at blande sine personlige vurderinger med i det. Disse to synsvinkler er ofte en god blanding da det giver os mulighed for at se personerne og den situation de befinder sig i, fra en anden synsvinkel end deres egen. Udover dette følger vi i teksten drengens synspunkt – altså er det en 1. person jeg-fortæller. Handlingsforløbet er kronologisk og der er ingen form for flash-backs.
I ”Rotten” startes der med en relativ rolig optakt. Det er en præsentation der gør læseren klar til, at historien skal tage sin udformning. Denne form for indledning kaldes for en lukket indledning.
I teksten fremtræder to personer, tjenestepigen Martha og drengen. Martha er halvgammel og grålig. Hendes ansigt er fladt og udtryksløst. Hun lader ikke omverdenen forstyrre hendes arbejde:
”Martha ser ikke op, da jeg springer over den våde trappesten. Hun tillader ikke forstyrrelser fra omverdenen at sinke hendes selvødelæggelse”1
Eftersom Martha er tjenestepigen vil jeg formode, at drengen er bedre stillet end hende. Men på trods af dette har drengen meget respekt for Martha og han ved, at hvad Martha siger er lov.
Man kan se ud fra teksten, at vi befinder os i en tid mellem 1800-tallet og til en gang i 1900-tallet. Dette ses ved, at drengen skal på toilettet og for at komme på toilettet skal han fra huset og gå hen i skuret hvor toilettet som regel bare var en spand eller en tønde.
Temaet i denne tekst er frygt. Drengen frygter rotten efter han har slået den ihjel. Han frygter den så meget, at den begynder, at dukke op i han drømme. En grund til, at rotten dukker op drengens drømme kan være, at han har dårlig samvittighed over, at have slået den ihjel. Da den dukker op i hans drømme bliver den på størrelse med ham og lægger sig på hans brystkasse – den hviler som en tung byrde på ham som han ikke kan slippe af med. Drengen er ikke kommet over hans dårlige samvittighed og er blevet fanget af sin egen frygt. Han gør den stærkere ved hver aften at kæmpe i mod for at falde i søvn fordi han er bange for rotten. Det siges, at det man sidst tænker på mens man er vågen vil man også drømme om. Hver aften frygter han rotten skal dukke op og derfor gør den det. Men det er ikke kun drengen der præges af episoden med rotten. Efter Marthas episode med rotten forandrer hun sig. Hun er nu blevet fuldstændig åndsfraværende. Det er tydeligt, at det er hende der er hårdest ramt af denne episode – hun er blevet en skygge af sig selv.
Rotten er et symbol på ondskaben. Begge personer møder ondskaben og reagerer forskelligt på den. Ligesom alle mennesker. Vi reagerer alle forskelligt på ondskab. Ondskab er et begreb man bruger om handlinger, der er uacceptable i et samfund. De to personer reagerer meget forskelligt fra hinanden men samtidig reagerer på de den måde som er ”normal” for deres aldersgruppe.
Titlen til novellen er meget passende. Drengen har stor frygt for rotten og når vi læser titlen ved vi, at den senere hen vil få stor betydning i novellen – vi er altså forberedt på, at den dukker op og den vil få betydning for handlingen.
En rotte er et negativt ladet ord. Vi forbinder en rotte med noget ulækkert og beskidt. Det lykkedes ikke for drengen, at skille sig af med denne skildring af en rotte tværtimod. Først da han ser den beskriver han den således:
”Den hæslige snude, ørets sorte tragt, den skaldede nakke og skabede ryg, halens nøgne orm der kryber ved forpoterne..”2
Senere da den dukker op i hans drømme ser den ud som efter Martha har slået den. Et af øjnene og forben er knust.








Brugbart svar (0)

Svar #1
19. november 2007 af .:Tarzan:. (Slettet)

Hvornår er det til, jeg vil gerne rette....

Svar #2
19. november 2007 af soffie89 (Slettet)

Den er til i morgen. Åh tusinde tak.

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. november 2007 af .:Tarzan:. (Slettet)

Du får den i aften, er det iorden?

Svar #4
19. november 2007 af soffie89 (Slettet)

helt okay..

Brugbart svar (0)

Svar #5
19. november 2007 af .:Tarzan:. (Slettet)

VÆRSGO!
Teksten er fra samlingen ”I vandens dyb” fra 1961. Den er skrevet af forfatteren Poul Ørum. De fleste tekster han har skrevet refererer til egne oplevelser. ”Rotten” er skildret realistisk og kan ske for alle og enhver. (Hvorfor er genren realistisk, kan du give et eksempel)

Teksten handler om en dreng på (alder)(,) der er på vej (til) toilettet. Der ser han en rotte hvilket gør, at han farer op og kalder på tjenestepigen Martha. Martha kommer farende og prøver at slå rotten ihjel hvilket ikke lykkedes for hende. (Det ender med at drengen kommer til at slå drengen ihjel???). Dette medfører nogle konsekvenser for drengen, han begynder, at drømme om rotten om natten.

I denne tekst er der tale om en kombineret indre- og ydre synsvinkel. Dette skyldes, at vi både får adgang til drengens sanser, tanker og følelser som udgør den indre synsvinkel. Den ydre synsvinkel består i, at fortælleren er som en ”flue på væggen” – man observerer begivenhedens gang uden at blande sine personlige vurderinger med i det. Disse to synsvinkler er ofte en god blanding(,) da det giver os mulighed for at se personerne og den situation de befinder sig i, fra en anden synsvinkel end deres egen. Udover dette følger vi i teksten drengens synspunkt – altså er det en 1. person jeg-fortæller. Handlingsforløbet er kronologisk og der er ingen form for flash-backs.
I ”Rotten” startes der med en relativ rolig optakt. Det er en præsentation der gør læseren klar til, at historien skal tage sin udformning. Denne form for indledning kaldes for en lukket indledning.
I teksten fremtræder to personer, tjenestepigen Martha og drengen. Martha er halvgammel(,) grålig(,) hendes ansigt er fladt(,) udtryksløst(,) hun lader ikke omverdenen forstyrre hendes arbejde:
”Martha ser ikke op, da jeg springer over den våde trappesten. Hun tillader ikke forstyrrelser fra omverdenen at sinke hendes selvødelæggelse”1

Eftersom Martha er tjenestepigen vil jeg formode, at drengen er bedre stillet end hende. Men på trods af dette har drengen meget respekt for Martha og han ved, at hvad Martha siger er lov.
Man kan se ud fra teksten, at vi befinder os i en tid mellem 1800-tallet og til en gang i 1900-tallet. Dette ses ved, at drengen skal på toilettet og for at komme på toilettet skal han fra huset og gå hen i skuret hvor toilettet som regel bare var en spand eller en tønde.
Temaet i denne tekst er frygt. Drengen frygter rotten efter han har slået den ihjel. Han frygter den så meget, at den begynder, at dukke op i han(s) drømme. En grund til, at rotten dukker op drengens drømme kan være, at han har dårlig samvittighed over, at have slået den ihjel (GODT!). Da den dukker op i hans drømme bliver den på størrelse med ham og lægger sig på hans brystkasse – (¨)den hviler som en tung byrde på ham som han ikke kan slippe af med(¨). Drengen er ikke kommet over hans dårlige samvittighed og er blevet fanget af sin egen frygt. Han gør den stærkere ved hver aften at kæmpe (imod) for at falde i søvn fordi han er bange for rotten. Det siges, at det man sidst tænker på mens man er vågen vil man også drømme om. Hver aften frygter han rotten skal dukke op og derfor gør den det. Men det er ikke kun drengen der præges af episoden med rotten. Efter Marthas episode med rotten forandrer hun sig. Hun er nu blevet fuldstændig åndsfraværende. Det er tydeligt, at det er hende der er hårdest ramt af denne episode – hun er blevet en skygge af sig selv.
Rotten er et symbol på ondskaben. Begge personer møder ondskaben og reagerer forskelligt på den. Ligesom alle mennesker. Vi reagerer alle forskelligt på ondskab. Ondskab er et begreb man bruger om handlinger, der er uacceptable i et samfund. De to personer reagerer meget forskelligt fra hinanden men samtidig reagerer de (på) den måde som er ”normal” for deres aldersgruppe.
Titlen til novellen er meget passende. Drengen har stor frygt for rotten og når vi læser titlen ved vi, at den senere hen vil få stor betydning i novellen – vi er altså forberedt på, at den dukker op og den vil få betydning for handlingen.
En rotte er et negativt ladet ord. Vi forbinder en rotte med noget ulækkert og beskidt. Det lykkedes ikke for drengen, at skille sig af med denne skildring af en rotte tværtimod. Først da han ser den beskriver han den således:
”Den hæslige snude, ørets sorte tragt, den skaldede nakke og skabede ryg, halens nøgne orm der kryber ved forpoterne..”2
Senere da den dukker op i hans drømme ser den ud som efter Martha har slået den. Et af øjnene og forben er knust.

HUSK DIN MEGNING!

Skriv et svar til: Dansk analyse. Kort,

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.