Historie

problemstilling

29. november 2007 af hollak (Slettet)
Hej
nogen der lige har tid til at kigge min problemstilling igennem, og se om spørgemålene virke realvante? Eller om der evt. mangler nogle andre problemstillinger jeg kunne arbejde med...
http://peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2&loadid=82017


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. november 2007 af Duffy

Granadas historie i 1942 -> 1492!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Problemstilling:
Hvad var spanierens motiv for at opnå ’magt’?
Hvornår fandt den første ekspansion sted?
Og hvorfor satsede Spanien og Portugal på at rejse til søgen efter rigdom?
Hvorfor koncentrerede Spanien sig primært om Latinamerika og hvad mødte de her?
Hvilken indflydelse havde spanienerne på Inka civilisationen?
Hvornår startede og endte den muhamedanske herredømme? Og hvorfor
Hvilken betydning havde denne periode (771-1492) for landets fremtidige udvikling? (771-1492) -> (711-1492)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hvordan kom arabiske magt til udtryk?

Hvordan fungerede den hierarkiske pyramide i den arabiske og i den spanske?


Det ser da meget interessant ud. [Ret årstallene!!] :D

Brugbart svar (0)

Svar #2
30. november 2007 af Duffy

Hvad har "Hvilken indflydelse havde spanienerne på Inka civilisationen? "
at gøre med Granada????

Brugbart svar (0)

Svar #3
30. november 2007 af Filip0609 (Slettet)

Den er helt henne i vejret denne her. Hvis det er en problemstilling du skal lave skal du ikke stille spørgsmål ligsom dengang du gik i 6.klasse. Du skal bevæge dig på de forskellig taksonomiske niveauer og det skal være sammenhængende.

Altså skal det bestå af nogle overordnet spørgsmål, som på samme tidspunkt besvarer dine mindre spørgsmål

Brugbart svar (0)

Svar #4
30. november 2007 af Filip0609 (Slettet)

Og forresten er det alt for mange spørgsmål. Det bliver jo helt umuligt at svare på dem alle sammen, med mindre du skal lave en rapport på 20 sider.

Brugbart svar (0)

Svar #5
30. november 2007 af TanteOda (Slettet)

Enig med Filip, det der må være din egen noter til en endelig problemstilling. Dvs. du har lavet 50% af arbejdet af en problemstilling.

Se dette http://www.agweb.dk/md/destoreopgaver/Problemstilling.htm der skulle hjælpe dig igennem det at formulere en ordentlig problemstilling.

TanteOda

Brugbart svar (0)

Svar #6
30. november 2007 af Bruger slettet (Slettet)

#5 problemstilling og problemformulering er ikke det samme!

#3 Jo, det er netop det man skal.. se evt. her: http://www.emu.dk/elever7-10/projektarbejde/projektopgaven/forberedelse/problemstilling/index.html

Brugbart svar (0)

Svar #7
30. november 2007 af TanteOda (Slettet)

Hvis du ser så nøgternt på det Julia, så er en problemstilling en del af en problemformulering. Sagt firkantet: "HVAD er det for en viden, som personen har tilegnet sig og som problematiseres/sættes spørgsmålstegn ved." I en problemformulering ser man ofte et hovedspørgsmål, herunder flere problemstillinger. Se også http://studieguide.aau.dk/Uddannelser/Uddannelse/Kursus?cid=40893&id=6585&sid=2655 under Kursusbeskrivelse pkt B.

Her er et andet EMU http://stine.fg.johansen.person.emu.dk/problemstilling.htm, der viser at de taksonomiske niveauer skal inkluderes.

Men det er da klart, er det kun til 7.-9. klasse forventes der sikkert ikke så meget.

TanteOda

Brugbart svar (0)

Svar #8
30. november 2007 af Epimetheus (Slettet)

Skellet mellem PF og PS er jo først blevet aktualiseret i forbindelse med ATs indtog i gymnasiet. Før opererede man udelukkende med en problemformulering, der for de hummanistiske og samfundsfaglige fag blev underopdelt i 3 underspørgsmål på de 3 taksonomiske niveauer. Men der er ingen tvivl om, at denne fremgangsmåde stadig er brugbar et langt stykke af vejen, da det giver en fornuftigt struktur :-)

Svar #9
30. november 2007 af hollak (Slettet)

Skal jeg så skrive den om?

Brugbart svar (0)

Svar #10
30. november 2007 af Bruger slettet (Slettet)

#9
Nej, den er faktisk ret god.. synes din problemstilling forklare, hvad det er for noget, du vil undersøge inden for dit valgte område. men husk dog at i begyndelsen af opgaven skal problemstillingen udbygges til en egentlig problemformulering, hvor du ud over problemstillingen også skal inddrage de problemer, der knytter sig til din ønskede undersøgelse.

Brugbart svar (0)

Svar #11
30. november 2007 af TanteOda (Slettet)

Hehe... godt gået Julia..

En hund og en labrador er ikke det samme!

;-)

TanteOda

Skriv et svar til: problemstilling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.