Historie

Problemstilling, kilde og produkt

10. maj kl. 10:16 af Dm08 - Niveau: 9. klasse
Hej
Jeg har emne Folkemord og delemne Krystalnatten.
Problemstilling: Hvad skete der på Krystalnatten og hvad havde det af konsekvenser for jøderne?

Kilde har jeg et billede fra dagen efter krystalnatten, og en tekst fra en der beretter om hvad der skete.

Er det korrekt jeg så besvarer min problemstilling med udgangspunkt i kilderne til eksamen?

Og har I nogle gode ideer til produkt?

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. maj kl. 10:26 af Stxelev02

Hej

Du skal have mere end en kilde at skrive ud fra, gerne 2-3 stykker. Billedet tæller også som en kilde, men du bør finde en tekstkilde mere. Hvem siger, at den ene tekstkilde du har fundet taler sandt? Ved at have flere kilder, kan du krydstjekke fakta.
Ellers er det korrekt, at du besvarer din problemstilling ud fra kilden/kilderne.

Et bud på et produkt i denne sammenhæng kunne være en jødestjerne der viser hvordan et helt folk blev forhadt og udskammet i sit eget land og af sine egne medborgere.

Mvh

Svar #2
10. maj kl. 10:34 af Dm08

Tak for svar og god idé.

Skal man blot linke til tekst kilderne hvis det er på nettet?
Min lærer skrev at hvis jeg valgte en bog som kilde skulle jeg kun angive 1 side i bogen fx, men jeg er i tvivl om hvordan jeg angiver længere online tekster så?

Brugbart svar (0)

Svar #3
10. maj kl. 11:13 af trnnlsn888


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. maj kl. 12:28 af Stxelev02

Hej igen

#3 har allerede svaret på, hvordan du angiver online kilder.

Jeg vil dog yderligere tilføje, at hvis du gerne vil imponere din lærer, så anvend fodnoter. Når du skriver et tekststykke med noget information fra en af dine kilder, så sætter du ved slutningen denne sætning en fodnote, hvor du angiver din kilde. Sådan gør du hver gang du skifter fra den ene til den anden kilde i din opgaveskrivning. Til slut laver du naturligvis også din kildefortegnelse, som du laver på en side for sig selv.

Jeg ved ikke hvor meget af det jeg nævner nu, man skal lave i 9. Klasse, men vil du imponere læreren yderligere, kan du gøre følgende:

Aller forrest laver du et resume af din opgave på ca. en halv side. På den næste side laver du en indholdsfortegnelse, hvor du angiver de forskellige afsnit i din opgave. På den næste side igen, laver du en indledning, som også er på ca. en halv side. Til sidst i opgaven, lige før kildefortegnelsen, ligger du konklusionen af din opgave, typisk også på ca. en halv side.
Det er muligt, at de enkelte afsnit kommer til at fylde mindre end en halv side, da din opgave formodentligt ikke er større end 3-4 sider.

Gør du alt det ovenstående, har du nemlig fået en forsmag på hvordan det er at skrive SRP i gymnasiet.

Mvh

Skriv et svar til: Problemstilling, kilde og produkt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.