Debat

Engelsk - mundtlig eksamen!

26. januar 2005 af star7 (Slettet)
Hej! Ja..det er jo sådan at jeg går i 9.kl. ...og for første gang skal jeg op til mundtlige prøver!

Det er sådan, at jeg er den nervøse type, men det hjælper på nervøsiteten at være forberedt. Og jeg vil gerne vide hvad man bliver udsat for!=P

Derfor, håber jeg at der er nogle af jeg der vil fortælle(helst detaljeret) hvad der skete, hvad i gjorde, hvad i sagde, og hvad censor & læreren sagde/gjorde....tja..en beskrivelse af hvordan det hele gik...HVAD VED DU AT CENSOR/LÆREN IKKE KUN LIDE? OG HVAD VED DU AT DE KUNNE LIDE?

til sidst, men ikke mindst; hvad plejede du at få i engelsk(hvad stod der på dit karakterblad?) og hvad fik du til prøven??

GRUNDEN TIL AT JEG VIL HAVE KARAKTERENE MED ER AT JEG VIL VIDE HVORMEGET DET KAN VARIERE &...OM DU FIK HØJERE KARAKTER TIL PRØVEN, END DU PLEJER TIL DAGLIG:)))))

på forhånd tak..
star7

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. januar 2005 af SuperDuperCille (Slettet)

Hej du,

Frygt ej den mdt. eng. eksamen.

Min eksamen forløb således, at jeg blev låst inde i et rum med en meget gammel båndoptager, (øv dig på at bruge gamle båndoptagere inden du skal til eksamen:O), hvor man skal høre et lydbånd i en ringe kvalitet, samt læse en tekst. Omkring 15-20 min senere kommer læren og henter dig, og du skal så genfortælle båndet og teksten, samt analysere, redegøre og komme med egne synspunkter i hh. til disse. Det er hèr en god ide at drage paralleller til den opgivne tekst, som du jo har læst i løbet af året. (den tekst du trækker når du påbegynder eksamen). Så snakker du bare...

I mit tilfælde havde censor og lærer ingen spørgsmål faktisk...kun henimod slutningen...de bad mig om at afslutte -tiden var forlængt gået :O)

Så tag det som en oplevelse, folkeskolens afgangskarakter betyder jo ingenting...

Venligst Cille

Svar #2
26. januar 2005 af star7 (Slettet)

Hvorfor stillede de ikke spørgsmål??
Og hvad endte du så med at få..? var det mere end du plejede??

Brugbart svar (0)

Svar #3
26. januar 2005 af SuperDuperCille (Slettet)

Fordi jeg kom bredt omkring stoffet (selvstændig redegørelse/analysering. Forestil dig bare at du skal snakke dig gennem et essay...med henblik på de associationer du får når du har talt om et emne.

Min årskarakter var 10, men det var fordi jeg kun åbnede munden når læren spurgte..undervisningen var kedelig..men det er en helt anden snak om folkeskolen generelt..man bliver frustreret over niveauet..:O)

Nå, men til eksamen fik jeg 13. Her har man endelig chancen for at vise hvad man kan, så det er væsentlig sjovere end til hverdag (i folkeskolen), hvor de fleste af lærerne er dummere end eleverne...

Så igen, jeg kan næsten regne ud at du skal til at påbegynde en hel æra i mdt. eksamner nu her til sommer, så tag det som en lærerig oplevelse.

//Cille

Brugbart svar (0)

Svar #4
27. januar 2005 af mullerouge (Slettet)

Det virker som længe siden, men jeg skal da se hvad jeg kan huske!

Jeg fik en tekst og et bånd som var let nok at forstå og havde dermed goood tid. Jeg kom ind og fortalte det hele og efter lidt over halvdelen af tiden var gået, begyndte de begge at snakke om alt muligt andet. Eksamen var færdig og resten af tiden ævlede de om sommerferie. Jeg havde fået 11 og de fortalte bagefter, at de ikke mente, at der var nogen grund til at fortsætte eksaminationen da jeg allerede havde sikret mig 11-tallet. Dengang var jeg tilfreds, men idag forekommer det mig som enormt dumt. Jeg deltog aldrig i undervisningen og fik derfor kun 9 eller 10 til hverdag, så 11 var fint med mig.
I gymnasiet har jeg fået 13 og det generer mig, at min lærer dengang ikke eksaminerede mig "bedre."
De stiller meget lave krav til grammatisk korrekthed i folkeskolen - jeg har før oplevet folk der konsekvent siger "he don't" få 13. Endnu engang ret trist...
Bare snak løs! Det er det bedste råd jeg kan give. Helheden er langt mere vigtig end de enkelte detaljer og så prøv at skjul din nervøsitet så godt som muligt - ellers tror de fra starten af, at du ikke har styr på sagerne.

Brugbart svar (0)

Svar #5
27. januar 2005 af Micc_86 (Slettet)

Jah - husker skam også den gamle båndoptager, der er just var i den bedste stand. Hehe!

Hvis jeg skal komme med et godt råd, så skal du "bare" tænke lidt over, hvad du gerne vil snakke om omkring de emner, som I nu vælger sammen på klassen. Jeg regner sådan set med, at du har grammatikken gemt et sted i baghovedet, så det skal du ikke tænke på - lærerne ligger hovedsageligt vægt på, om du kan føre en samtale, så det er mere noget med at snakke derud af - dog så det giver en sammenhæng ;)

I 9. klasse havde jeg slet ikke gjort mig nogle overvejelser og havde ej heller sat mig ind i de forskellige tekster, hvilke resulterede i et 7-tal :/. Før og unden eksamen var jeg nu ikke nervøs, men det var sgu noget trist og sidde der og trille tomlefinger, fordi jeg ikke vidste hvad jeg ville sige. Var også så uheldig at trække et emne, som jeg ikke var særlig vild med... men sådan går det jo.

I 10. klasse derimod (er ikke den store forskel!) havde jeg overvejet, hvad jeg kunne tale om, hvis jeg trak det ene emne frem for det andet. Her gik det også meget fint - og der kom også en dialog igang mellem min lærer og faktisk også censoren :) Resultatet blev et 10-tal.

Så forberedelse svarer sig i sidste enede. Men tag det med ro - det er slet ikke så slemt at sidde derinde, som man tror. Tro mig :)

Skriv et svar til: Engelsk - mundtlig eksamen!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.