Erhvervsret

Spørgsmål i aftaleret

28. september 2010 af Mølleskov (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har lidt problemer med en opgave, som jeg håber i kan hjælpe mig med..

Østergaards Varehus har fundet på et nyt tiltag til at fremme salget. Ideen går ud på at skrive til kunder, der tidligere har handlet i varehuset med tilbud om salg af varer, der har relation til det, kunderne tidligere har købt. Brevene skal stiles til den enkelte kunde, dvs. være påført dennes navn og adresse.
Radio- TV-afdelingen er med på ideen og har trukket en liste indeholdende en række kunder, der inden for de seneste tre måneder har købt en dvd i varehuset. Med hjælp fra marketingafdelingen udformer afdelingen et standardbrev med følgende ordlyd:
 

19/6/
"Kære NN. (den pågældende kundes navn)
De købte for kort tid siden en dvd her hos os. Vi håber, at De er glad for den. Samtidig kan vi fortælle, at Østergaards Varehus har et godt tilbud:
Hvem har ikke ønsket at gense den spændende, danske TV-serie "Ørnen"? Netop nu har De muligheden for at købe seriens 24 afsnit til en særligt fordelagtig pris.
De kan enten vælge at købe to afsnit om måneden. Pris: 198 kr. pr. måned i 12 måneder. De vil så modtage en dvd om måneden.
Eller De kan købe samtlige afsnit på én gang og opnå en klækkelig rabat (nemlig 16%), idet prisen så er 1.995 kr.
Vi har endvidere mulighed for at tilbyde Dem dvdkassetterne i en luksusudgave, hvor de er indbundet i sort eller rødt læder, så de i bogreolen vil fremtræde som bogværker. Denne version koster 225 kr. for hver af de 12 kassetter.
Hvis tilbudet har Deres interesse, skal vi bede Dem enten skrive til os inden den 1. Juli d.å.. Frankeret returkuvert og svarkupon vedlægges.
Med venlig hilsen
Østergaards Varehus, Radio- og TV-afdelingen."


Sammen med brevene bliver der udarbejdet en svarkupon, hvor kunderne kan afkrydse deres ønsker. Brevene underskrives af lederen af Radio- og TV-afdelingen, som herefter beder afdelingens elev om at sørge for udsendelse. Eleven udsender brevene, men glemmer at vedlægge svarkuponen.


A. Fru Olsen modtager tilbudet den 21. juni. Hun bliver glad, da hun holder meget af serien "Ørnen". Hun skynder sig derfor at skrive følgende brev til Østergaards Varehus:
"Ja, tak. Jeg vil meget gerne købe TV-serien "Ørnen". Jeg vil gerne modtage en kassette om måneden. Da der for tiden er lidt lavvande i kassen, ønsker jeg først at aftage kassetterne fra den 1. oktober d.å."

B. Hr. Poulsen har også købt en dvd i Østergaards Varehus og er blandt de kunder, der modtager tilbuddet. Hr. Poulsen har selv en dvdbutik, hvor han både udlejer og sælger film. Han regner med, at han kan sælge afsnittene af TV-serien "Ørnen" til en væsentligt højere pris end den, han er blevet tilbudt af Østergaards Varehus. Han skriver derfor til Østergaards Varehus:
"Jeg vil gerne købe 200 stk., hver indeholdende samtlige afsnit af TV-serien "Ørnen" til en pris af 1.995 kr. pr. serie. Jeg ønsker levering hurtigst muligt".
Brevet kommer frem til Østergaards Varehus den 28. juni.
-------------
I starten af juli erfarer Østergaards Varehus, at det ikke er muligt at indkøbe TV-serien "Ørnen" til en så fordelagtig pris som forventet. Faktisk vil Østergaards Varehus tabe penge på at skulle sælge "Ørnen" til de priser, der fremgår af tilbuddet.
Radio- og TV-afdelingen forelægger herefter sagen for ledelsen.


Du bedes gennemgå de indkomne svar og vurdere, hvorvidt Østergaards Varehus er forpligtet til at levere til de pågældende kunder.


Svar #1
28. september 2010 af Mølleskov (Slettet)

Jeg er i A i tvivl om hvorvidt kundens anmodning om først at benytte sig af tilbuddet i oktober er af nogen betydning.

I B er i tvivl om, hvorvidt han er i sin ret til at bestille hjem til sin forretning.


Skriv et svar til: Spørgsmål i aftaleret

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.