Fysik

Magnetisme "Den svævende clips"- hjæælp!

31. maj 2010 af Wutever (Slettet) - Niveau: 9. klasse

  Hejsa :)

Vi har i skolen lavet et forsøg der hedder "den svævende clips" og lige nu er jeg gået helt blank over et spørgsmål der lyder således:

Hvorfor mon clipsen falder ned, hvis I med en saks klipper i luften mellem magnet og clips?

Jeg tror nok i alle kender forsøget, men jeg kan da lige skrive hvad det går ud på. Forsøget går ud på at man skal få en clips til at "svæve"

Man spænder en stangmagnet fast i et stativ. Man binder noget snor fast på en clips, og taper snoren så clipsen kan svæve uden hverken at ramme magneten eller falde ned.

Jeg har også lige 2 andre spørgsmål :)

Hvordan kan det lade sig gøre at magneten kan "svæve"?

Hvorfor falder clipsen ned hvis man stikker magnetiske metaller ind i gabet mellem magneten og clipsen- uden at de hverken rører magneten eller clipsen(metallerne der rører)?

Tusind tak på forhånd<3


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. maj 2010 af Jerslev

#0: Magneten tiltrækker clipsen og holder den svævende. Hvis du stikker magnetiske metaller ind i gabet svækker du den magnetiske kraft, der holder clipsen og dermed vil tyngdekraften blive for stærk.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. maj 2010 af mette48

Hov pas lige på. Magnetiske stoffer er ikke det samme som stoffer der kan tiltrækkes af en magnet.

Et stykke jern behøver ikke at være magnetisk for at det ændre magnetfeltet så klipsen falder ned. Magnetfeltet ved klipsen nedsættes.


Svar #3
31. maj 2010 af Wutever (Slettet)

 #2

Hov pas lige på. Magnetiske stoffer er ikke det samme som stoffer der kan tiltrækkes af en magnet.

Et stykke jern behøver ikke at være magnetisk for at det ændre magnetfeltet så klipsen falder ned. Magnetfeltet ved klipsen nedsættes.

Men hvorfor svækkes det :/?


Brugbart svar (0)

Svar #4
31. maj 2010 af Jerslev

#3: Metallet vil "fange" noget af magnetens styrke og dermed kommer der ikke nok styrke til clipsen. :)

- - -

mvh

Jerslev


Svar #5
01. juni 2010 af Wutever (Slettet)

Tusind tak :)<3 


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. juni 2015 af mads225 (Slettet)

Det er, fordi du klipper den usynlige tråd over fra DEN SVÆVENDE KLIPSAAA 


Skriv et svar til: Magnetisme "Den svævende clips"- hjæælp!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.