Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Case og spørgsmål - inspiration og hjælp søges.

05. november 2014 af azenna (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej alle,

Jeg har en case i erhvervsøkonomi med nogle spørgsmål til. Der er et par enkelte spørgsmål, som jeg har brug for lidt hjælp til. Jeg vil være meget taknemmelig, hvis nogen kunne kort beskrive, hvad jeg skal komme ind på. Jeg har vedhæftet en fil med case og spørgsmål. :)

Vedhæftet fil: Hjælp.docx

Svar #1
05. november 2014 af azenna (Slettet)

Det handler om boghandlerbranchen (ikke nogle specifik butik, men branchen generelt) og Michael Porters "Five Forces". :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. november 2014 af Stats

Leverandørernes forhandlingsstyrk
En boghandlers leverandør består primært af forlaget selv. Der er i Danmark ca. 1000 forlag, hvoraf 46 er relativt kendte, og få af dem er store. Prisen bestemmes somregel af forlaget selv, da man selvfølgelig bare kan gå ind på forlagets hjemmeside og bestille varen der, så må boghandlerne selvfølgelig følge med prisen der...

Vurdering 8

Kundens forhandlingsstyrke
Alle har brug for at læse. Men især regeringens handlingsplan om flere skal tage en længeregående udd. så er behovet for bøger styrket. Det kommer selvfølgelig an på, om der er tale om skønlitteratur eller faglitteratur, men ihvertfald hvis det er faglitteratur, så kan kunden hurtigt finde en anden bog. Såfremt er der ikke lige så mange som vil læse skønlitteratur som faglitteratur. Der er her tale om udbud og efterspørgsel. Da det er forhandleren bliver nødt til at rette sig efter andre "konkurrenter" og leverandørens egne priser, så kan kunden ikke trumfe noget igennem. Kunden kan såfremt gå ind og finde en e-udbyder.

Vurdering 5

Truslen for nye indtrængere
I branchen er der få store boghandlere og et par mindre boghandlere. Jo større kæden er, jo mere rabbat kan de sandsynligvis få. Stordrift fordele er derved muligt. Brand styrken hos de eksisterende store boghandlere er virkelig stor, hvilket gør det svært for indtrængere at komme ind. Det koster somregel en lille sjat penge, men er ikke nok til at vælte hele budgettet.

 Vurdering 5

Truslen for substituerende produkter.
Der findes såkaldte E-bøger, og internet sites hvor man betaler et fast beløb hver måned, hvor man kan læse lige så mange bøger man har lyst til. Da det er billigere at læse e-bøger, og hvis man læser meget, så er det generelt billigere at være på websites der giver adgang til mange e-bøger for et fast beløb om måneden. Produktet ikke kan forældes, men visse bøger har sine højpunkter, og faglitteratur kan blive omskrevet, da det konstant er i udvikling. Produktet med E-bøger og Websites der gør at vi kan gå ind og læse bøger så tit vi vil, er unikt efter min mening. Det er relativt nyt.

Vurdering 9

Rivalisering i branchen
Der er få store i branchen, såfremt er der ikke vækst, da væksten er faldet med 2,5% på blot 1 år. De kæmper hårdt for at få en større markedsandel, og bliver såfremt nødt til at sælge andet end bøger for at kunne dække de faste omkostninger. Differentieringsmulighederne er også svære, og de prøver nu at gøre det ved, at sælge andet end bøger. Det koster ikke det store at komme ind, og det koster ikke det store at komme ud igen, men det koster stadig lidt.

Vurdering 8

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #3
09. november 2014 af azenna (Slettet)

Hej Dennis,

Tusind tak for hjælpen! Det har hjulpet mig meget.

Du ved tilfældigvis ikke hvad den grundlæggende forretningsmodel i boghandlerbranchen er, dvs. hvordan boghandleren tjener sine penge? Og hvilken type virksomhed en boghandler er.

Jeg har meget svært ved at vurdere de spørgsmål: hvilket marked boghandlerbranchen befinder sig i? Er der fuldkommen konkurrence eller monopolistisk konkurrence? Er varerne homogene eller differentierede? Og hvordan tjener boghandleren sine penge (udover salg af bøger, så ved jeg ikke helt, hvad spørgsmålet hentyder til)?


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. november 2014 af Stats

En boghandler køber sine bøger af et forlag. Bøgernes priser afhænger sandsynligvis af hvor stor kunden er, og derved kan få stordriftfordele. En boghandel er en detailvirksomhed. Der få store(Anold Busch, bog og idé, bøger og papir) og konsumenten er går efter den boghandel der er mest up to date, derfor er virksomhedsformen Differentieret Oglipol. Boghandlen tjener sine penge (ud over bøger) ved at sælge kontorartikler og andet nips...

http://www.boghandlerforeningen.dk/media/4994/2012%20boghandleropg%C3%B8relse%20afsluttet%2017-1-13.pdf 

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #5
12. november 2014 af azenna (Slettet)

Mange tak, Dennis. :)


Skriv et svar til: Case og spørgsmål - inspiration og hjælp søges.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.