Kommentarer til Studieportalen.dk

Kritik af Studieportalen

21. november 2014 af timmyx22 (Slettet)

Det undrer mig at studieportalen er så benyttet, som den er. Skyldes det folks dovenhed eller måske deres manglende faglige kompetencer? Hvorfor skal forummet overfyldes med ligegyldige, trivielle spørgsmål, der er på et så lavt niveau at selv din kat vil kunne forklare det? Ideen bag en forum baceret på de studerende selv er genial, men desværre totalt misbrugt. Portalen er spækket med den type elever, som gentagende gange spørger om let tilgængeligt fakta og næsten modvilligt erklærer at de ikke forstår. Det forbløffer mig at folk vælger at tage på gymnasiet, når de ikke kan tage sig 2 min på at finde en forklaring på deres spørgsmål. Kan vi ikke sorterer de ligegyldige, idiotiske spørgsmål fra og fokuserer på kernen bag opgave-skrivning.  Et eks. Hvis i søger på "sildig opvaagnen", hvilket er en novelle skrevet af steen stensen blicher vil i støde på en række spørgsmål, som i den grad underbygger min kritik. Spørgsmål som udviser megen lidt forståelse og engagement i novellen. Jeg ønsker denne portal ville udvikle en mere kritisk opfattelse af dens brugere og ikke mindst dens muligheder for at konstruktivt blive brugt til studieforberedelse og opgave-skrivning. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. november 2014 af hesch (Slettet)

#0:  Jeg så gerne, at du (undtagelsesvis) dobbeltposterede dit indlæg ved en kopi under "debat".

Der er flere, der læser med her.  Spændende og forfriskende debat, tror jeg, og især vedkommende.


Brugbart svar (6)

Svar #2
21. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#0

Dette er tilsyneladende dit allerførste indlæg på SP, så hvis du ikke har været bruger ret længe, burde du tage dig lidt tid til at sætte dig ind i betingelserne for at bruge Studieportalens lektieforum (som du i øvrigt accepterede ved oprettelsen af dit eget indlæg). Studieportalens lektieforum henvender sig til alle, der har brug for hjælp i forbindelse med lektier, hjemmearbejde eller andre beslægtede emner.

Desværre er det ikke alle elever, der kan måle sig med din kats evner, men hvis du kigger nærmere på de forskellige forum, vil du se, at rigtig mange lektiehjælpere starter med at give vink i stedet for at give et færdigt svar, og i mange tilfælde sendes spørgeren tilbage til skrivebordet og skolebøgerne med tilskyndelse til at læse mere om emnet osv. Ikke alle elever har opnået den færdighed i at benytte søgemaskiner og andre faciliteter, som du måske besidder. Ofte kan et vink være tilstrækkeligt til at sende spørgeren videre på den rette vej.

TIlsyneladende har google ikke været tilstrækkeligt til at rense dit eget indlæg for mange stavefejl.

Bemærk i øvrigt Studieportalens eget motto: "der findes ingen dumme spørgsmål".


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. november 2014 af Heptan

De tjener jo penge på de mange dumme elever der er så ufatteligt dumme at de trykker på en reklame, fordi de ikke fatter hvad der er tråd og hvad der er reklame. Så er der penge i kassen.

Desværre tiltrækker siden ikke så mange fagligt engagerede elever, pga. studieportalens plagiatry.

Gid man kunne tage en portal til en anden studieverden,

vi kunne godt bruge nogle admins til at rydde lidt op engang imellem, jeg ved ikke om der er nogle? :P

Jeg er meget grov i dette indlæg, men det bliver nok ikke fjernet på trods... TT_TT


Brugbart svar (1)

Svar #4
21. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#3

Der bliver faktisk jævnligt ryddet op i irrelevante svar og vulgære eller anstødelige indlæg.


Brugbart svar (2)

Svar #5
21. november 2014 af hesch (Slettet)

#3:  Du har ret i, at der findes mange fagligt uengagerede elever, der fx i forbindelse med et spørgsmål skriver:

Jeg har ikke brug for forklaringer, men blot mellemregninger og facit.  Eller lignende.

Der er så desværre lektiehjælpere, der imødekommer et sådant ønske.  Jeg kunne godt tænke mig en større "selvjustits" blandt lektiehjælperne her:  Hvis spørgsmål som ovenstående ikke bliver besvaret, stopper denne tendens af sig selv.


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. november 2014 af PeterValberg

#5 ENIG :-)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. december 2014 af Jacobadm (Slettet)

Først og fremmest er vi flere moderatorer, der rydder op i de indlæg der ikke har relevans, opfordrer til snyd eller som ødelægger den gode tone i forummet. Vi har ikke kapacitet til at kategorisere i fakta-spørgsmål, forståelses-spørgsmål og den slags, hvis det er det spørgeren hentyder til. 

Vores politik er, som beskrevet af Andersen11, at der ikke findes dumme spørgsmål. Der må jo være en grund til at eleverne spørger. Det afgørende er, at eleven i det øjeblik sidder med et problem, som han/hun ikke kan løse. Det er jo altid op til den enkelte lektiehjælper, hvad man selv vil svare på.

Forummet skal både være det sted hvor man stiller (for nogle) simple og andre mere (analytiske eller beregningsmæssige) komplicerede spørgsmål. Der skal være plads til begge dele. Det ene udelukker ikke det andet.

Vi er helt enige i kommentaren om selvjustits. Dette er et forum med hjælp til selvhjælp. Det handler om at give eleverne værktøjer til at arbejde videre selv, ikke om at give dem facit. Det er heldigvis også den måde, som de fleste lektiehjælpere arbejder på.

Venlig hilsen Jacob


Brugbart svar (2)

Svar #8
06. december 2014 af Stygotius

Slettet

Brugbart svar (1)

Svar #9
06. december 2014 af Stygotius

Slettet

Brugbart svar (1)

Svar #10
06. december 2014 af Stygotius

Denne Jacobadm.s svar er bare en søforklaring.

Formålet med Studieportalen er vel at man kan få hjælp til at få løst et konkret problem så man selv kan komme videre, -ikke at andre skal fjerne alle ens fejl så man blot kan aflevere en rettet og korrekturlæst kopi af sin kladde.

Indlæg som "Vil nogen ikke læse min stil igennem for fejl ?" eller  "Jeg er ikke så god til tysk. Er der nogen der gider (at) se om der er nogen grammatiske fejl i min opgave ?"  hører ikke hjemme i Studieportalen.

Bemærkninger som "Jeg sender opgaven til din indbakke" viser tydeligt at spørgeren kun er ude på svindel, og at ingen gør noget for at gøre Studieportalen til andet end en snydemaskine og en gratis retteautomat.

Jacobadm. skriver "Der må jo være en grund til at eleverne spørger."  I virkeligheden er det ganske få som faktisk spørger om noget. Langt de fleste vil kun have tilbagesendt en redigeret og korrekturlæst version af deres halvhjertede forsøg   -helt gratis.  

Det danske som præsteres på Studieportalens sider, er til at hulke over. De fleste kan dårligt skrive deres eget navn.  "Jeg er ikke i skole så jeg behøvs da ikke skrive et "korrekt" dansk" ser den forbløffende devise ud til at være.

Det er utroligt få der er interesseret i faktisk at lære noget her på Studieportalen.

En eller anden gårdvagt er utrolig hurtig til at bare at slette indlæg hvis meninger og indhold man ikke bryder sig om, men hele den massive mængde af snyd får lov til  at trives i bedste velgående.


Brugbart svar (1)

Svar #11
07. december 2014 af peter lind

#10 Hvorfor er du så på studieportalen? Hvis jeg havde den holdning, ville jeg have holdt mig langt væk.

Der er sandelig også elever der er gået i stå et eller andet sted og bare skal have et puf for at komme videre. Der er også elever, der bare vil have noget dybere viden end den de får i gymnasiet eller skolen.

Jeg er meget enig med #2


Brugbart svar (0)

Svar #12
07. december 2014 af Stygotius

Hvorfor er jeg på Studieportalen??   .....fordi jeg gerne vil hjælpe dem der virkelig ønsker ægte hjælp

Ja, selvfølgelig er der elever som "bare er gået i stå og gerne vil have et puf ". Selvfølgelig skal de have hjælp.

Jeg skrev da også blot at de er få. Utallige er de der ikke vil andet end overlade deres halvgennemarbejdede forsøg til andre så disse kan trylle dem om til en perfekt lavet opgave.  Disse elever er tilsyneladende ikke klare over at de skyder sig selv i foden og er aldeles fortabte ved den første terminsprøve.


Brugbart svar (0)

Svar #13
07. december 2014 af Heptan

Gode karakterer handler ikke om at være intelligent og stræbsom, de handler om at bilde læreren ind at man er god, det gælder både mundtligt og skriftligt.

Og det kan man jo gøre ved at have en god onkel der kan lave opgaven for en (eller en bruger på SP...)

De andre må så nøjes med et 7-tal eller 10-tal i bedste fald.

Eksamenskaraktererne har ikke stor indflydelse på karaktersnittet. Hvor mange eksaminer har man i dag? 8? Og til de skriftlige kan man endda også ofte snyde, især i naturvidenskabelige fag. Hvis man har en passion i et fag er det bedst at gå ud af 7. klasse, undgå gymnasiet og så søge ind på universitet når man har læst en bog eller to.
Man drukner i gymnasiet.


Brugbart svar (0)

Svar #14
07. december 2014 af Stygotius

1  Er det at få karakteren 10 at "nøjes med " ??  Det er en ganske udmærket karakter.

2  Handler det at gå i skole bare om for enhver pris at få gode karakterer og at gøre indtryk på en eller anden lærer?  Handler det ikke også om at lære noget så man ved med sig selv at man er virkelig god til noget ?

3  Med den (manglende) moral som Heptah har, kan det ikke undre at så mange får et chok når de forlader folkeskolens faglige hygge i det  trygge børneværelse og kommer i 1.G.


Brugbart svar (0)

Svar #15
07. december 2014 af Stats

Jeg syntes det er dejligt.. Jeg anbefaler studieportalen af den årsag, at man kan lave spørgsmål og blive klogere, og man kan besvare spørgsmål, og blive klogere.. + At somme tider, så får man at vide, at ens svar er forkert, og derefter kommer den rigtige forklaring <=> at man bliver klogere igen.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (2)

Svar #16
08. december 2014 af anonym000

Jeg kan erklære mig delvist enig i alt det der er skrevet indtil videre.

SP har nogle svagheder og styrker. Man kan bruge SP til at snyde og man kan bruge SP til at forbedre sig fagligt, det hele kommer an på brugernes integritet. Man kan altså ikke holde SP ansvarlig for brugernes handlinger.

Da jeg gik i gymnasiet, brugte jeg SP til at forbedre mig i matematik og fysik. Fx var lærebøgerne i matematik overfladiske; de handlede mere om "computational" matematik end "conceptual" matematik og lærerene var fagligt svage end SP's lektiehjælpere. Således kunne SP altså kompensere for dårlige lærebøger og fagligt svage lærere.

Desuden er jeg imponeret over, at der er så mange frivillige lektiehjælpere som yder gratis hjælp. Hatten af for dem.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #17
08. december 2014 af Stygotius

Selvfølgelig kan folkene på Studieportalen ikke være ansvarlige for at folk snyder med deres arbejde, men de kan være ansvarlige for at de ikke gør noget for at forhindre  og/eller begrænse den åbenlyse svindel der foregår for alles øjne.

Studieportalen er trods alt ikke en ganske gratis retteservice eller korrekturbureau, som man kan hælde en snavset tekst ned i og for at få den skinnende hvid igen, -helt uden eget besvær. Dettehar intet med "hjælp" at gøre.  Man spørger sig selv "Hjælp til hvad??"

At dyrke den slags er så himmelråbende dumt og ugennemtænkt at man tager sig til hovedet over naiviteten bag det hele.


Skriv et svar til: Kritik af Studieportalen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.