Studievejledning

IB, STX eller HTX?

06. december 2014 af The42

Hej Studieportalen. Jeg har udersøgt flere gymnasier og deres fag - har endda været på brobygning til de tre studievalg. Jeg vil være læge og måske lave universitetet i udlandet. 

Er der nogle af jer som vil anbefale enten IB, STX eller HTX? Kunne I måske også komme med en GOD argument til hvorfor I vil anbefale nemlig den studieretning? 

Tusinde tak! :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. december 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

sådan en lidt kort;

IB kan være en fordel hvis du vil optages på et (helt) lægestudie i UK, Vil du det?

Du skriver du gerne vil være læge. Den korteste/nemmeste vej, er høje karakterer i gymnasiet. På STX har man flere fag der kan synes overflødige, Musik og idræt for at nævne nogle få. Måske endda uinteressante, karakterende tæller stadig med=dårligere mulighed for optagelse direkte på universitetet. HF kan her være et bedre valg.

Angående HTX, så er det min forståelse at der arbejdes mere med projekter. Hvordan har du det med det?

Hilsen Lars


Svar #2
11. januar 2015 af The42

Hej Lars,

Ville bare lige sige tak for dit svar! Og ja, jeg tænkte på at tage universetetet i UK, måske London hvis jeg er heldig; men jeg ved ikke helt. Jeg fik at vide at ens studier bliver ikke betalt hvis man tager dem i udlandet. Jeg ved ikke rigtigt om det passer, da man ikke længere får hjælp af ens UU Vejleder hvis man klarer sig godt i folkeskolen.

Jeg havde også overvejet HF - men jeg har hørt at de fag, man skal bruge, ligger på et højere niveau i STX, selvom der følger fag såsom billedkunst og musik. 

HTX var det jeg havde tænkt mest på - jeg har det fint med projekterne. Alligevel var der jo meget med teknologi og det vil jeg helst undgå.

Så tja, bare jeg kunne finde ud af det med universetetet i udlandet og det med SU...


Skriv et svar til: IB, STX eller HTX?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.