Almen studieforberedelse (AT)

Kommunikation - muligheder og begrænsninger

22. februar 2015 af jihudsif - Niveau: A-niveau

Jeg vil gerne komme ind på fagene samfundsfag og historie.... Men jeg ved ikke helt om hvilket emne det skal dreje sig om: 

Jeg har tænkt på disse emner indtil videre:

1) Den teknologiske reaktion

Hvad er godt at snakke om her... Hvor kommer det samfundsvidenskabelige ind i billedet?

2) Film og folkedrab

Samfundsfag igen... hvor kommer det ind henne?

3) Kommunikation mellem kulturer og kommunikations-problemer.

Igen samfundsfag?


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. marts 2015 af MaibritG

1) Den teknologiske reaktion

Hvad er godt at snakke om her... Hvor kommer det samfundsvidenskabelige ind i billedet?

Tænker du her på de sociale medier? I så fald kunne du anvende Giddens og hans teorier om identitetsdannelse såvel som hans modernitetsteorier. 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #2
16. marts 2015 af jihudsif

Okay. 

Mit emne er teknologi udvikling.

Altså jeg tænkte på at gøre rede om danskernes måde at kommunikerer på vha. tabeller

Hvad skal være historie delen ? Altså skal det være rede gør kort for den teknologiske udvikling eller? 

Sociale medier kunne man godt snakke om men under hvad? Jeg er virkelig i tvivl.


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. marts 2015 af MaibritG

Hvad skal være historie delen ? Altså skal det være rede gør kort for den teknologiske udvikling eller? 

Der er mange forskellige måder at anskue det på. Der er den teknologihistoriske, som du selv nævner, eller der er den mediehistoriegrafiske, dvs. overgangen fra medier til kommunikation. Du kan prøve at læse især kapitel 3 i Kirsten Drotners (2011) bog om "Mediehistorier". Bogen har også et afsnit omkring moderniteten og identitet, som er samfundsfagsrelateret. Her kunne du supplere med Giddens.

Sociale medier kunne man godt snakke om men under hvad? Jeg er virkelig i tvivl.

De sociale medier eller de digitale medier (hvis du er mere til den slags) er det overordnede tematik i din opgave, som også er med til at danne en rød tråd mellem historiefaget og samfundsfagsdelen.

Jeg håber at det kan give lidt inspiration.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #4
16. marts 2015 af jihudsif

Okay, Maibrit

Jeg har skrevet yderligere ting omkring emnet. Men jeg synes det er svært at begrænse det sådan at det ikke bliver ALT for bredt. Jeg har skrevet nogle problemstillinger, men ved ikke om det dækker det indover sådan generelt. 

Kan jeg evt. sende dig de spørgsmål jeg har skrevet? :) 

tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. marts 2015 af MaibritG

Du kan sagtens poste dem her. Det kan være, at der er andre, der kan være dig mere behjælpelig end jeg kan. Jeg har trods alt en HTX-baggrund, hvor historie (teknologihistorie) og samfundsfag mere eller mindre er ikke-eksisterende.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #6
16. marts 2015 af jihudsif

Ok


Svar #7
16. marts 2015 af jihudsif

.


Skriv et svar til: Kommunikation - muligheder og begrænsninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.