Studievejledning

klage

20. marts 2015 af OnceUponATime

Ved I om det er muligt at klage, efter årskarakteren er givet?


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. marts 2015 af BGH1995

Ja da?

Hvordan vil du klage over en årskarakter, som ikke er givet endnu?


Svar #2
20. marts 2015 af OnceUponATime

Jeg har allerede på fornemmelsen, at jeg vil blive negativt overrasket.

Men hvordan kan man klage? Det er jo ikke baseret på en prøve, men lærerens overordnede indtryk gennem tiden?


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. marts 2015 af BGH1995

Du bør først klage over din karakter, efter du har fået den. At klage over en ukendt karakter, får du ikke noget ud af.

Men mht. dit belæg for at klage, så er det selvfølgelig bedst at have noget konkret du refererer til, som f.eks. en prøve eller fremlæggelsen. Dog kan du sagtens klage, hvis du selv mener, at du fortjener en bedre karakter. 

Min erfaring siger mig dog, at man ikke får noget ud af at klage. Dels er lærerens ord "højest", og inspektøren vil altid lytte til læreren fremfor dig. Desuden stiller det dig og din lærer i et lidt akavet forhold - Hvis man klager over en lærer (hvad end det er), så vil de helt ubevidst se en smule dårligt til dig.

Tag hellere en snak med læreren, og spørg ham/hende om hvorfor din karakter er så lav. Der ligger jo naturligvis en begrundelse. Aftal med ham/hende, at du vil bevise overfor ham/hende, at du er berretiget til en højere karakter. Jeg er selv gået fra 4 i International Økonomi til 10 på eksamensbeviset - Uden jeg egentlig tog mig synderligt sammen. Jeg tror snakken gjorde, at han lagde mere mærke til mig.


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. marts 2015 af anonym000

At klage får du ikke noget ud af; det skader mere end det gavner.

Det er utroligt at der så mange som bliver så sur over at de ikke har fået den karakter som de havde i sinde.

- - -

...............


Svar #5
20. marts 2015 af OnceUponATime

#2 Tjaah, du har ret, men som sagt, spørger jeg om man kan klage over en årskarakter efter man har fået den. jf. #0. Jeg har bedt ham om en begrundelse faktisk

#3 Det skader ikke at klage efter karakteren er GIVET. Desuden hjalp din sidste kommentar intet. Meget overflødigt og provokerende, vil jeg mene.

--------------

Desuden vil jeg klage, fordi min lærer har givet mig 10 hele vejen igennem, uden at have en endeste begrundelse for, hvorfor jeg ikke kan få 12. Jeg føler der ligger noget personligt bag det. Jeg er den dygtigste i klassen til faget, og har aldrig sagt noget forkert. I stedet har mine svar ramt plet hver eneste gang samt været velbegrundede. Jeg mener, at 10-tallet skyldes at min lærer er klar over, at jeg har en stor baggrundviden omkring de emner vi har gennemgået, og derfor føler, at de andre i klassen skal have en chance. Jeg markerer meget tydeligt i klassen, og bidrager stort.

Da jeg bad om en begrundelse, var hans kommentar: Du er rigtig dygtig, og det afspejler sig i 10-tallet. Jeg synes du skal glæde dig over den gode karakter i stedet for.

Det kan jeg naturligvis ikke bruge til en dyt. Det er min fremtid der står på spil, og jeg bryder mig ikke om, at han giver karakterer uden at være i stand til at begrunde den. Såfremt jeg får 10 i årskarakter og han ingen begrundelse har været i stand til at give mig op til da, vil jeg i høj grad klage. Hvis ikke han giver mig en begrundelse, har jeg i sinde ligefrem at strejke, ved ikke at møde op i hans timer og tage en snak med studievejlederen. Det er ikke i orden. 10 er fantastisk - men ikke når jeg er til 12.

Nogen lærer forveksler desuden et 12-tal med et 13-tal. Især de gamle.


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. marts 2015 af anonym000

Din situation er mig meget bekendt. Jeg blev holdt nede på et 10-tal næsten hele året i gennem i oldtidskundskab, men fik 12-tallet til sidst. Min lærers begrundelse var at jeg ville hvile mig på laurbærene, hvis jeg havde fået 12-tallet allerede ved første standspunkt.

Så taget min egen erfaring i betragtning samt det du skriver er jeg næsten sikker på at du får dit 12-tal i sidste ende.

- - -

...............


Svar #7
20. marts 2015 af OnceUponATime

#6 Ja, men jeg kan jo ikke være sikker på, at min lærer vil gøre det samme. Og det provokerer mig, at han ikke ville give mig en kommentar. Og jeg tror, at han vil blive irriteret, hvis jeg bliver ved med at nage ham efter en begrundelse.


Brugbart svar (0)

Svar #8
20. marts 2015 af anonym000

"Og jeg tror, at han vil blive irriteret, hvis jeg bliver ved med at nage ham efter en begrundelse."... og du tror ikke han bliver irriteret over en klage ?

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. marts 2015 af BGH1995

#7 Du er selvfølgelig selv den, der bedst kan vurdere, hvad der er mest hensigtsmæssigt at gøre. Det er dig, som kender læreren, og har snakket med vedkommende.

Men vær' nu sikker på, at du har snakket 100% ud med læreren om din karakter. Tag en sidste snak med vedkommende på mandag - og sig hvad du føler. Der er intet galt i at rejse en kritik af læreren face-to-face  - Det langt bedre, at han/hun får det at vide gennem dig, end gennem hans/hendes chef.

Hvis du så endelig skal klage, så vil ledelsen jo stille dig spørgsmålet "Hvad har du selv gjort for, at gøre (navn) opmærksom på din utrilfredsehed mht. din karakter?" - Så er det fedt at kunne sige, at du fornylig har snakket med vedkommende, uden det har hjulpet.

Håber du finder ud af det!


Svar #10
21. marts 2015 af OnceUponATime

Tak skal I have! :)

Skriv et svar til: klage

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.