Kommentarer til Studieportalen.dk

Vedhæftede filer tages af Urkund?

29. marts 2015 af BGH1995

Hejsa

Jeg har muligvis dummet mig godt og grundigt. Har netop oprettet en tråd her på studieportalen, hvor jeg efterspørger feedback på min aflevering.

Bliver vedhæftede filer taget i Urkund..?

Vh


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. marts 2015 af Jacobadm (Slettet)

Hej BGH1995

Ja, vedhæftede filer er tilgængelige for Google, og de ender derfor højst sandsynligt i Urkund.

Men da du blot efterspørger feedback på din aflevering, kan jeg ikke se hvad problemet er?

Venlig hilsen

Jacob


Svar #2
30. marts 2015 af BGH1995

#1

Tak for svar

Det er desværre et problem alligevel - Så snart Urkund scanner materiale som ligger på nettet, så bliver der taget som snyd - også selvom formålet blot var feedback/diskussion om opgaven. Det kan virke absurt at blive taget for plagiat, for en opgave man selv har skrevet.

Det er lidt uheldigt, da jeg har efterhånden har brugt mange dage på opgaven. Så nu ser det ud som om, at sidste mulighed er at skrive en hel ny opgave.

Jeg har prøvet at skrive til folk bag portalen, men uden held - Tilsyneladende kan man få sit indlæg slettet, hvis mit fulde navn fremgår af opgaven - hvilket det gør. Men uden svar, så hjælper det jo ikke så meget. Jeg har også prøvet at ringe på Student Media telefonnummer - også uden held.

Venlig hilsen

Bertin


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. marts 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

hvorfor er det et problem? Du har vel selv skrevet besvarelsen, både den du afleverer og den du har uploaded på SP?

I øvrigt skal der indgå en skøn af om den besvarelse du afleverer er snyd (plagiat eller hvad man nu kalder det). Skønnet skal være begrundet, (dvs. hvor er det du har stjålet og hvad, men du bruger måske ikke dit rigtige navn eller et identificerbare alias på SP?), du skal have lejlighed til at udtale dig om sagen, alt sammen inden der falder afgørelse. Derefter skal der følge klagevejledning.

Jeg tvivler stærkt på at bare fordi at et computerprogram siger "plagiat" og spytter en URL ud hvorfra at besvarelsen angivetligt er stjålet, ja så dumper man.

Noget andet er; på det universitet jeg går på er der en regel om at man ikke må indlevere noget til bedømmelse, som er afleveret (og eventuelt) bedømt andet steds. Kan det være den regel du måske rammes af. Den regel er ikke skønsbaseret, men objektiv; enten er det afleveret et andet sted først eller ej.

I øvrigt er snyd, stadig snyd, selv om det ikke kan bevises.

Hilsen Lars


Svar #4
30. marts 2015 af BGH1995

#3

Tak for svar

- Og ja, jeg har 100% selv skrevet både mit indlæg her på SP, og min opgave som jeg (måske) afleverer.

Men hvad er det præcist du siger?

At skolen skal redegøre for, hvorfor de mener det er snyd - altså ift. hvor jeg har "stjålet" (hvilket jeg jo ikke har) opgaven fra, hvad der er stjålet osv. Og så skal jeg udtale mig om sagen, inden de træffer en afgørelse.

Men hvis snyd, stadig er snyd, selv om det ikke kan bevises - Så er ovenstående jo irrelevant?

Vh

Bertin


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. marts 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej hej,

Snyd er snyd, uanset om det kan bevises eller ej. Men for at en potentiel snyder skal kunne få en sanktion, ja så skal det bevises. Hvis du har snyt, ja så skal det dokumenteres og forvaltningslovens regler overholdes. At en computer siger at to tekster er ens er altså ikke et bevis (og kan dermed ikke stå alene), men kun en indikaiton om at der kan være noget der skal ses på af den som skal bedømme teksten. Der kan jo være tale om at Urkund (eller andre plagiat-kontrol-programmer) har taget fejl og ikke forstået hvordan en citeret tekst ser ud (det er set mange gange; det er ikke snyd).

Jeg ville aflevere den opgave jeg have skrevet og så tage den derfra, men hvordan du vil gøre, tja.. ??

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #6
31. marts 2015 af Stygotius

"Hvis du har snyt"  ??      -til lykke.


Skriv et svar til: Vedhæftede filer tages af Urkund?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.