Biologi

DNA / kromosomer

11. april 2015 af Arccossintan (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg har brug for hjælp til at forstå begrebet DNA. Jeg har forstået DNA molekylets detaljerede opbygning, men jeg mangler forståelse for det store og hele billede - derfor har jeg brug for at få besvaret følgende spørgsmål:

Er de enkelte DNA molekyler sammenbundet med histonerne, det der udgør de enkelte kromosomer, med de forskellige opbygninger de nu har?

Hvis ja, så må dette vel betyde, at der i en 'normal' cellekerne befinder sig 46 stk. kromosomer, og derfor også 46 stk. DNA molekyler, eller hvad?

Hvor mange nukleotider og histoner består et enkelt kromosom ca. af?

Mvh. Emil


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. april 2015 af Proprium (Slettet)

DNA-molekylerne er opviklet omkring histonerne, og DNA + histoner = kromatin. Forud for celledelingen opkoncentreres kromatinmaterialet til strukturer kaldet kromosomer.

Ja, 46 stk kromosomer og 23 kromosompar - og ja, 46 DNA-molekyler.

Det sidste spørgsmål ved jeg ikke, om du kan finde et svar på.


Svar #2
11. april 2015 af Arccossintan (Slettet)

Mange tak! Så når cellerne ikke deler sig, så er der altså ikke tale om deciderede kromosomer, men 'blot' kromatinstrukturer?


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. april 2015 af Proprium (Slettet)

Ja, så ligger DNA-materialet som kromatin.Kromatinet bliver først synligt som kromosomer forud for celledeling!


Svar #4
12. april 2015 af Arccossintan (Slettet)

Tak for hjælpen! :)


Svar #5
12. april 2015 af Arccossintan (Slettet)

Jeg har lige et spørgsmål mere: I min biologibog omtales adenin også som adenosin - er dette en fejl, eller benævnes samme stof blot på to forskellige måder?


Brugbart svar (1)

Svar #6
12. april 2015 af Proprium (Slettet)

Adenin er en base, og adenosin er en base + et sukkermolekyle (dvs. adenin + et sukkermolekyle)


Skriv et svar til: DNA / kromosomer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.