Biologi

Syre og fotosyntese

04. maj kl. 15:22 af savass - Niveau: 9. klasse

Hej. Er der nogen som kan hjælpe mig med at finde ud af om syreregn hæmmer fotosyntesen og hvad der sker? Jeg lavede et forsøg med at putte syre på plade og efter ca 15 min kom der gule pletter på. Gør det noget med "farvekoden" i bladet?

Jeg ville også spørge om nogen ved hvad der kan ske ved menneskekroppen hvis den bliver udsat for syreregn.

Tak for forhånd :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. maj kl. 16:07 af ringstedLC

Dét kan syreregn gøre. Dit forsøg giver jo bladet en gul plet og den kan ikke lave fotosyntese. Når bladets farve ikke længere er grøn fx om efteråret standser fotosyntesen og planten går i dvale eller dør.

Syreregn kan også påvirke udvaskningen af de for planten livsvigtige mineraler i jorden og derved skade den.


Svar #2
04. maj kl. 18:08 af savass

Tusind tak for svaret!

Brugbart svar (0)

Svar #3
04. maj kl. 22:56 af Martin2Holte

Det kan ikke udelukkes at syreregn udvasker mineraler, men den overvejende effekt er at nogle mineraler/næringsstoffer kan optages ved en pH fra 5 til 6 og andre ved en pH på 6 til 7, så for at få alle mineraler med skal pH værdien helst være mellem 5.5 og 6.5. Hvis pH er for lavt kan visse mineraler ikke længere optages.

Skriv et svar til: Syre og fotosyntese

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.