Dansk

En tekst til eksamen???? HJÆLPPPP!

12. maj 2015 af Charlie123123 - Niveau: 9. klasse

Jeg skal til eksamen om en måned og jeg har fået trukket "Når ondskab bliver til kærlighed i fakta eller fiktion. 

Jeg skal finde en tekst og jeg er helt blank, jeg har ingen idéer om hvilken tekst jeg skal vælge.

Jeg tænkte på om i kunne hjælpe mig? Mange tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. maj 2015 af læreridansk (Slettet)

Hold da op et emne (!) 

Det stiller jo store krav til progressionen i teksten. Skal det være en tekst? Så vidt jeg kan tyde ud af fordybelsesområdet må du også gerne vælge et medie som dit prøveoplæg?

/Idahild


Svar #2
12. maj 2015 af Charlie123123

Ja, min lære har fortalt mig at det også kan være et medie som mit prøveoplæg. Men jeg er helt blank. :(


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. maj 2015 af læreridansk (Slettet)

Jeg går i tænkeboks! Vender tilbage!


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. maj 2015 af ibra0551 (Slettet)

   


Svar #5
12. maj 2015 af Charlie123123

UPS! JEG KOM TIL AT SKRIVE FORKERT I OVERSKRIFTEN!

Jeg har trukket "Når kærlighed bliver til had i fakta eller fiktion".

Det er en tekst jeg skal finde ud fra den. UNDSKYLD BESVÆRLIGHEDEN!


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. maj 2015 af læreridansk (Slettet)

Torben og Maria - Naja Maria Aidt (novelle) Maria udøver ondskab mod hendes søn Torben, men Torben har en ubetinget kærlighed til alt, som er svær at slå ihjel.

Uddrag fra Adams Æbler (spillefilm) Der er meget onskab i den film. Men den snakker meget om næstekærlighed og har gode referencér til Jobs bog (kristendom) Også ender den "lykkeligt" 

"Skæbne" Morten Nielsen (lyrik) Omhandler krig og mobning. "Tykke" i digtet bliver udsat for ondskab. 
Søg: "Morten Nielsen: Skæbne (1945)" i google - vælg link nr. 2

"Polteraben" Jan Sonnergaard (novelle) Handler om døden og skæbnen og alt det imellem. Der er meget kød på, men du skal være fantasifuld for at finde kærlighedsbegrebet. Men en polterarben fører nomalt til bryllyp og det er kærlighed!


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. maj 2015 af læreridansk (Slettet)

Ahh... det var bedre! Eller lettere tilgængeligt i hvert fald. Torben og Maria dur stadig til den overskrift. 

Ellers er der:

Valgaften (kortfilm) Ligger på filmcentralen. Den er dælme god!
 


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. maj 2015 af NickNemeth (Slettet)

Kunne man måske sige Lille Lise (Kortfilm)? Er ikke helt 100 på om swn passer i din kategori :)


Svar #9
12. maj 2015 af Charlie123123

Mange tak @Idahild og @NickNemeth!

Det blev til kortfilmen 'Valgaften', mange tak Idahild for hurtig respons og hjælp. :)

I må begge have jer en go' dag. :)

Brugbart svar (0)

Svar #10
12. maj 2015 af NickNemeth (Slettet)

Det var godt :) Held og lykke :)

Skriv et svar til: En tekst til eksamen???? HJÆLPPPP!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.