Dansk

Hvordan perspektiverer jeg til en tekst?

10. juni 2015 af akounilok (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg har valgt at perspektiverer til Rødhætte, men jeg har ingen ide hvordan! Min originale tekst er "Fiskeren og hans kone".

Det her er hvad jeg har skrevet:

Rødhætte er ligesom Fiskeren og hans kone et meget ordiært eventyr, de starter begge med "Der var engang". Og det er de magistke træk i begge tekster, for eksempel talende dyr.

Hvor rødhætte har en talende ulv, og Fiskeren og hans kone har en talende fisk.

Sproget i rødhætte er ikke særlig nuanceret, men ligger nærmere i midten af sprogklassen stilstisk set.

Sproget er ikke særlig beskrivende, men nærmere fortællende. Der bliver brugt meget direkte tale, i forhold til Fiskeren og hans kone, hvor der ingen direkte dialog er.

Fortælleren i Rødhætte er 3. person alvidende fortæller, modsat til at det er en 3. person observerende fortæller i Fiskeren og hans kone.
Det er mange eventyrtræk i fortællingen,  som er karakteristisk for folkeeventyr. Teksten foregår i et overnaturligt univers, og er derfor et trylleeventyr. Som fiskeren og hans kone også er.


 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juni 2015 af KathrineØvad

Du kan eventuelt skrive om der er nogen sammenhæng mellem dem i forhold til deres temaer og budskaber? 
Er der nogle/hvad er forskellene i mellem teksterne?


Skriv et svar til: Hvordan perspektiverer jeg til en tekst?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.