Debat

Side 2 - Uselvstændige unge!

Brugbart svar (1)

Svar #21
17. juli 2015 af Stats

Hvem gider at læse 200 sider hvis det kunne stå på 20 sider????? Hvorfor skulle eleven tage sine bøger frem når man sidder med sin computer?? Jeg gider simpelthen ikke at bruge tid på at tage bogen frem, læse 50 sider (som kunne skrives på blot 10 sider), når man så er så udmattet af at læse alle de fyldeord som forfatteren så gerne vil have med, så skal man også have overskud til at tage sin opgavebog frem og løse 10 opgaver. Man bladrer nu frem og tilbage i bogen og kan simpelthen ikke finde svaret på spørgsmålet, og når man så har brugt 1/2 time og er ved at opgive, så kommer man i tanke om stikordsregister. Man finder det rigtige sted og kan nu løse opgaven... Hvis man vil have orden i tingene, så skal man også lige finde sin computer frem, for at skrive det pænt og måske også mere fyldestgørende.! Nu er man ved at være irreteret fordi, at computeren, læsebogen og opgavebogen kæmper en kamp om, hvem der kan fylde mest...!!

End of story! Bogen skulle forlængst være smidt ad helveds til!
- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #22
17. juli 2015 af Stats

Og #16 din idiot

Læser nok dobbelt så meget som dig... Jeg elsker at læse! Jeg vil bare gerne helst undgå at læse en bog i papirform
- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #23
17. juli 2015 af anonym000

ad "smatty"

Jeg ved ærlig talt ikke hvor jeg skal starte...

Jeg opfordrer dig til at sætte dig ind i viden og teorier fra en række forskellige forskningsområder som netop behandler emnet "læseindlæring", fx indlæringspsykologi og kognitionspsykologi.

En af de mange problemer for det moderne menneske ifm. internettet er at der er for mange selvudnævnte "eksperter", som i virkeligheden vildleder eller fejlinformerer folkemængder omkring nogle meget vigtige emner bevidst eller ubevidst.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #24
17. juli 2015 af anonym000

Hvis man sammenligner e-bøger og bøger med hinanden vil man opdage at der er ulemper og fordele ved begge formater. Det vigtigste er at man ved hvordan man kan tilegne sig viden fra begge formater. Der er forskel på hvordan man tilegner sig viden fra en bog og en e-bog. En diskussion om hvad der er bedst meningsløst... som så mange andre diskussioner her på SP.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #25
17. juli 2015 af Arccossintan (Slettet)

En del foretrækker at læse ikke-fysiske tekster, men der er desuden mindst lige så mange, der foretrækker at læse en klassisk bog, hvorfor total afskaffelse af bøger er en absurd tanke. Det er vel et spørgsmål om præferencer, men jeg må desværre konstatere (på baggrund af, hvad jeg observerer i min egen klasse), at udenadslæren og den komplette forståelse er næsten uddøde fænomener. Mange kan i dag stort set kun svare på spørgsmål ved at foretage Google søgninger eller ved at søge i I-bøgernes indbyggede søgefunktion, når de bliver stillet et spørgsmål af lærerne, og 2 minutter efter, at de har svaret på det pågældende spørgsmål, har de glemt alt om både spørgsmål og svar, og jeg mener derfor, at det, at man tillader sådanne I-bøger, der i mine øjne ikke lægger op til fordybelse, simpelthen fodrer elevernes analfabetisme. Det er nøjagtig lige så meningsløst, som at matematik i dag overvejende går ud på at lære at betjene en kompliceret lommeregner. Det forekommer mig ufatteligt, at man lægger så stor vægt på, at gymnasieelever er gode til at bruge en lommeregner, når den matematiske forståelse, for selv simple matematiske problemstillinger, er ikke-eksisterende, selvom eleverne har matematik på A-niveau. Fx har jeg oplevet en medelev, som ikke kunne finde ud af at isolere a2 i Pythagoras læresætning, selvom vedkommende var i stand til at løse andengradsligninger, regne på vektorer og meget andet på sin lommeregner. Jeg ved ikke om der er tale om en generel tendens - det er blot, hvad jeg oplever i min egen klasse. At I-bøger ikke bør eksistere, er blot min personlige holdning, og det mener jeg, med det forbehold, at det er et glimrende redskab for ordblinde, som qua en computer kan få læst de ellers uforståelige tekster op.


Brugbart svar (0)

Svar #26
17. juli 2015 af Arccossintan (Slettet)

Men for at svare på det oprindelige spørgmål; er det dovenskab eller uselvstændighed? Nej, det tror jeg bestemt ikke - hvis man virkelig er doven, så tror jeg ikke, at man er aktiv på Studieportalen. Forklaringen kunne vel være, at vores skolesystem, som det er i dag, ikke rigtig lægger op til fordybelse, og at ungdomsuddannelserne har en enorm bredde, som gør, at det kun er de færreste, der kan opretholde et totalt overblik og på denne måde undgå at blive stresset, hvilket afspejler sig i nogle elever, på denne måde, som du beskriver.


Brugbart svar (0)

Svar #27
17. juli 2015 af SuneChr

# 25
SP 1707151815.PNG

Vedhæftet fil:SP 1707151815.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #28
17. juli 2015 af Stats

Ud med bøger i papirform! Ind med e- og i-bøger.

Og #23
Det du snakker om ved du nok heller ikke så meget om selv...
- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #29
17. juli 2015 af Arccossintan (Slettet)

#28 Jeg respekterer naturligvis din holdning, men jeg må indrømme, at jeg synes, at den er påfaldende. Når jeg nu læser mit eget indlæg (#25), kan jeg da sagtens forstå, hvis nogen synes det selv samme om min holdning, men jeg må dog lige tilføje, at jeg måske lige var en kende for kritisk. I-bøger kan i visse tilfælde være udmærket; jeg tænker særligt på interaktive illustrationer og forklarende videoer, men en I-bog kan absolut ikke stå alene, hvilket en klassisk bog godt kan.


Brugbart svar (0)

Svar #30
18. juli 2015 af anonym000

#28

Jo, det gør jeg faktisk. Modsat dig og de andre virkelighedsbenægtere kommenterer jeg kun noget jeg har forstand på, for at undgå at sprede vrangforestillinger.

#29

Det her har ikke noget at gøre med holdninger, mavefornemmelser, meninger eller Karina Dues samtaler med ånder.

Det er videnskab, ikke galskab. 

"I-bøger kan i visse tilfælde være udmærket; jeg tænker særligt på interaktive illustrationer og forklarende videoer, men en I-bog kan absolut ikke stå alene, hvilket en klassisk bog godt kan."

Det er simpelthent forkert. Man skal kun bruge interaktive illustrationer og forklarende videoer hvis der ikke er noget alternativt.

Jeg er bekymret over at min generation tror at de (eller deres guder, andre fantasivæsner etc.) kan ændre fysikkens love, når det behager dem.

- - -

...............


Brugbart svar (1)

Svar #31
18. juli 2015 af Arccossintan (Slettet)

#30

Hvis du havde læst, hvad jeg skrev, grundigt nok, havde du lagt mærke til, at jeg skrev, at en I-bog ikke kan stå alene, hvad en klassisk bog godt kan. En I-bog kan altså være et glimrende (supplement). Galskab, det er vist en overdrevet antagelse. Hvordan mener du i øvrigt, at fysikkens love gør sig gældende i denne diskussion? Referer i øvrigt gerne til denne kognitionsvidenskab, som du mener, at du er bekendt med, der indtil videre blot er postulat.


Brugbart svar (0)

Svar #32
18. juli 2015 af Stats

#30
Medmindre du selv forsker i det så læs lige det du selv skrev her:

"En af de mange problemer for det moderne menneske ifm. internettet er at der er for mange selvudnævnte "eksperter", som i virkeligheden vildleder eller fejlinformerer folkemængder omkring nogle meget vigtige emner bevidst eller ubevidst."

Jeg kan blot sige, at jeg er ung, opholder mig med unge, kender de mange unges holdninger. At du så sluger rent hvad et lille forsker hold skriver, må være dit problem... Gamle mennesker skriver om unge menneskers sind.. Meget utroværdig pluder
- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #33
19. juli 2015 af ALMAMERENGUE

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #34
19. juli 2015 af Dulugtergrimt

Tonen, der bliver debatteret med herinde, kunne helt sikkert godt trænge til en revurdering.

Underligt, at diverse moderatorer ikke griber bare en smule ind.


Brugbart svar (0)

Svar #35
19. juli 2015 af Arccossintan (Slettet)

Hvor er det skræmmende, at man kan være så dårlig til at kommunikere civiliseret, som visse personer er i dette indlæg.

#33: Prøv i øvrigt at kig på min profil. Jeg er 22 år og HTX elev - på andet år. Er jeg også ynkelig?

Folk kan have mange årsager til, at de er kommet senere i gang med deres uddannelser end gennemsnittet; det kan dog aldrig skyldes ynkelighed, men denne situation forventer jeg absolut heller ikke, at du kan sætte dig ind i.

Man kan, som #34 skriver, undre sig over, at moderatorerne ikke griber ind.


Brugbart svar (0)

Svar #36
19. juli 2015 af Stats

#33

Jeg respektere forskergrupper...
Jeg respektere de forskningsresultater de er kommet frem til
Jeg respektere også de mennesker der respektere mig (herunder viser jeg dig ingen respekt)

Mennesker er forskellige, og spørgeskemaer kan være uduelige (nogle mennesker forsker i at lave det "perfekte spørgeskema)
Man spørger som man vil have svar. Og børn og unges adfærd, ændres efter hvilke grupper de er i..

Man kan spørge 100 mennesker hvor spørgsmålet lyder: syntes du det er godt at læse en god fysisk bog? Resultatet vil i dette tilfælde ikke være repræsentativt. Jeg ser altid forskning, som ikke kan bevises, med en del skepsis.

At du stoler blindt på sådan nogen forskningsresultater bekræfter bare, at du er dårlig til kildekritik.
Selvfølgelig er det som forskningsgruppen er kommet frem til, mere troværdigt end så meget andet... Men nu gav jeg jo også bare min forklaring til, hvad jeg tror i #0... Det er hvordan jeg lærer bedst, og hvordan jeg har nemmest ved at være "ikke en doven ung dreng"
- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #37
19. juli 2015 af ALMAMERENGUE

#34, #35. Fair nok mht. sprogbrugen. Det får vist for mange sinde i kog. Jeg stopper, og håber smatty kan gøre det samme. 

#35 

Prøv i øvrigt at kig på min profil. Jeg er 22 år og HTX elev - på andet år. Er jeg også ynkelig?

Jeg indikerer intetsteds at det alene gør en ynkelig, men det er blot sund fornuft at kæde forskellige informationer sammen for at deducere et logisk slutresultat. Opfører man sig som en idiot, og derudover har en uheldig dannelse (som det jo er, hvis man stadig er midtvejs i en gymnasial uddannelse som 23-årig), så er der intet galt i at antage at idiotien har forårsaget den uheldige dannelse, og dermed kan den uheldige dannelse godt bruges til at konkludere ynkeligheden. Og ja, jeg mener at smatty har opført sig idiotisk, og deraf mine konklusioner.

Dig kender jeg ikke til. Har du opført dig idiotisk? Egentlig ikke, og derfor kan jeg netop ikke antage med en vis sikkerhed at idiotien har medført den uheldige dannelse, som så ville medføre ynkeligheden.

Kan du følge med?

#36

Jeg stoler ikke blindt på forskingsresultatet - jeg ved ikke engang hvad det er. Jeg fandt det nu bare meget humoristisk at du forsøgte at nedgøre forskningsarbejdet og i stedet ville have at folk skulle høre på dig fordi ... ja, hvorfor egentlig? 

Kan du ikke svare på det? 


Brugbart svar (0)

Svar #38
19. juli 2015 af Stats

Uheldig dannelse???? Du er jo den bedste definition på en idiot. Du kender intet til dannelse!

Du ville stoppe hvis jeg stoppede??? Men du køre Jo videre med dit lokumssprog.

Hvad er du i gang med?? Du har temmelig taget en stx og er i gang med en bibliotekar udd. eller teolog udd. eller en eller anden ubrugelig udd. hvorefter du kommer til at side på kontanthjælp resten af dit uduelige liv. Mens jeg nyder godt af, at jeg har taget mig tid til, at finde den rigtige og mest spændende udd. Hvor jeg også kan se hvordan jeg hjælper folk.

At du mener at det er uheldig dannelse, at man som 23 årig tager en gymnasiel udd. står du nok alene om.
- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #39
19. juli 2015 af Stats

For at illustrere min pointe

Kan du godt lide bøger? [ja] [nej]
To fejl ord.. Godt og lide. Disse 2 ødelægger spørgsmålet.

Eller et andet eksempel,
Syntes du også at bøger er gode? [ja] [nej]
Her har man "syntes du også" og ordet "gode".

Da jeg ikke ved hvordan forskningresultaterne er blevet til, så kan jeg ikke stole blindt på dem.
Samtidig, så er det nok også 30-40 årige der har lavet undersøgelserne, og dermed har en barndom uden internettets påvirkning. Så chancen for, at de tager, en del af dem selv med ind i forskningen kan være høj.

Mange børn og unge siger ikke deres rigtige mening.
Ex. en skole arrangere et forsøg med creative learning, hvorefter man spørg eleven om de syntes det var sjovt og om de lærte mere, hvor eleverne vil sige ja (størstedelen vil sige ja) selvom de ikke lærte mere eller syntes det var mere sjovt...

Jeg har lært mig selv, og er stadig i gang med at lære om hvordan man siger det rigtige svar.

Vil også lige pointere at du allerede i #16 ville have en meningsløs diskussion i gang
- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #40
19. juli 2015 af ALMAMERENGUE

Slettet

Der er 46 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.