Dansk

JEG HAR BRUG FOR HJÆLP TIL ET ESSAY

21. august 2015 af JegHarBrugForHjælpTilSkoleting (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej jeg går i niende og skal lave et essay, the skal handle om en fra min familie der betyder meget for mig, hvad skal overskriften være, og hvordan skal jeg starte? 

Please hjælp mig!


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. august 2015 af K92H (Slettet)

Det er jo lidt svært at hjælpe, når man ikke aner noget om din familie. Prøv dig frem! Et essay er forholdsvis let at gå til.


Brugbart svar (1)

Svar #2
21. august 2015 af Seshat (Slettet)

Hej med dig! 

Essaygenren er lidt svær at forstå i starten, men når først man har styr på det, er det faktisk ret sjovt at skrive! Når nu dette skal handle om et familiemedlem, kan du jo starte med at skrive lidt ned om alle dine familiemedlemmer. Derefter kan du jo udvælge den af de betydningsfulde personer, som kunne være mest interessant at læse om!

dette link findes en udmærket guide til at skrive essays skrevet i et forståeligt sprog.

Held og lykke med skriveriet!

Kærlig hilsen,
Seshat


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. august 2015 af Stats

Husk at det "gode" essay skal overholde nogen formelle krav som:
• Der skal være en indledning, INGEN OVERSKRIFTER undervejs, og en afrunding.
• Essayet skal være personligt, men ikke "pinligt" privat.
• Sproget skal være selvstændigt og kreativt. (metafore, figure osv.)
• Skriftsprog og ikke talesprog
• Teksten skal være velstrukturet og fremstå med en gennemtænkt komposition og med en rød tråd
• Synspunkter fremstår bedst, hvis man giver udtryk for, "at man prøver sig frem" og overvejer sagen.
• Velargumenteret og således begrunde synspunkter
• Originalt indhold. Altså, pointerne skal ikke være forudsigelige
• Et essay skal ikke være præget af hårde facts fx. tal

Til hjælp kan du anvende nederstående figur.


Jeg havde om et storby's tema og skrev denne... (så kan du se den nogenlunde struktur. Fik 12... Men af en eller anden årsag, så har SP ikke ville acceptere min opgave herinde...?)
 

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: JEG HAR BRUG FOR HJÆLP TIL ET ESSAY

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.