Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

hvad er interessenter ?

08. september 2015 af JV16 - Niveau: A-niveau

hej er i gang med en aflevering og ved ikke hvad interessenter er.

ps spørgsmålet lyder sådan.

nævn mindst 4 interessenter for virksomheden ”Novo Nordisk A/S” (gerne konkret)?


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. september 2015 af hesch (Slettet)

En interessent er en person/virksomhed/institution, der har økonomisk/omsætningsmæssig (eller lignende) interesse.

Fx er en aktionær interessent i NN, ligesom et firma, der er underleverandør af pilleglas ( emballage ), er det. De har interesse i, hvordan det går NN.

Når det regner på præsten, drypper det på degnen.


Svar #2
08. september 2015 af JV16

men jeg skal uddybe ik ? 

jeg har skrevet kunder, medarbejder, ledelse og miljø 

er det godt eller skal jeg skifte en af dem ud og skriv aktionær 


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. september 2015 af hesch (Slettet)

Hvad mener du med "miljø"?

Jeg vil mene, at en interessent er en udenforstående:  NN har selvfølgelig interesse i NN, men jeg vil ikke kalde NN (medarbejdere/ledelse) for en interessent.

Kunder kan, hvis det går skidt for NN, købe deres piller et andet sted, og har dermed ikke nødvendigvis interesse i NN. Men konkurrenter kan være interessenter ( vil gerne overtage markedsandele ). Jeg kender ikke helt sortimentet, men "Lundbech" og "Løvens kemiske", der er udenforstående, kunne være interessenter ( på den negative måde ) i dele af dette.


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. september 2015 af Stats

Nogle interessenter er: Medarbejder, Kunder, leverandører og ejere.

Man kan opdele interessenter i eksterne og interne, hvor:
•Eksterne interessenter er personer der ikke har med virksomhedens drift at gøre.
•Interne interessenter de personer, der har med virksomhedens drift at gøre.

Novo Nordisk kunder er ikke den alm. borger i Danmark, men det er det offentlige eller andre virksomheder. Konsumenten er derimod den alm. borger, da det er dem der anvender produktet.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. september 2015 af Stats

Og at have en interesse betyder kort fortalt i denne sammenhæng, at A vil gerne have en ydelse og B vil tilsvarende have en modydelse. Dertil har A og B en interesse for hinanden.

Det offentlige vil gerne have insulin fra Novo Nordisk (ydelse). Til gengæld, så vil Novo Nordisk gerne have penge fra det offentlige (modydelse).

Medarbejdere vil gerne have løn. Tilsvarende vil Novo Nordisk gerne have arbejdskraft.

Direktøren vil gerne have løn. Tilsvarende, så vil Novo Nordisk gerne have en stærk leder som kan få virksomheden til at vækste.

Novo Nordisk vil gerne have varer fra en leverandør. Tilsvarende vil leverandørerne gerne have penge.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: hvad er interessenter ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.