Samfundsfag

Økonomiske fordele ved større lighed

16. april 2016 af chokoladecookie (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg skal argumentere for, hvorfor større lighed vil være økonomisk fornuftigt. Ud fra et bilag har jeg kunnet konkludere, at jo mere lige et land er desto rigere. Jeg mangler dog stadig nogle flere grundlag. 

Har tænkt på om man kunne sige, at større lighed vil sænke arbejdsløsheden, da flere har muligheden for at få en uddannelse og derfor et job. Dette kan hænge sammen med, at social arv ikke vil have en negativ påvirkning. Men kan man også sige, at den øgede lighed fører til, at flere unge vælger at blive i landet og arbejde i stedet for at arbejde i et andet land? Eller vil det lige præcis være omvendt? 

Derudover har jeg tænkt på om man kunne komme ind på tillid og tryghed i et samfund? Mindre kriminalitet måske? 

Jeg er lidt i tvivl om, hvad den øgede lighed i et land vil føre til af positive ting. Så håber i kan hjælpe mig ved at besvare nogle af mine spørgsmål og komme med eventuelle input! :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. april 2016 af LilanKahn (Slettet)

"(...)den øgede lighed fører til, at flere unge vælger at blive i landet og arbejde i stedet for at arbejde i et andet land? Eller vil det lige præcis være omvendt?"

Mere et spørgsmål om velstand end lighed som sådan der er ekesmpler for og imod.

"Derudover har jeg tænkt på om man kunne komme ind på tillid og tryghed i et samfund? Mindre kriminalitet måske? "

Tillid og tryghed helt bestemt, samme med kriminalitet der er mindre grund til at begå det jo mere lige man er.

http://www.mutualresponsibility.org/science/study-shows-equality-benefits-everyone-rich-and-poor


Svar #2
16. april 2016 af chokoladecookie (Slettet)

Okay tak! 

Hvad med arbejdsløsheden, hang det sammen med lighed eller har det også mere at sige om landets velstand?


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. april 2016 af LilanKahn (Slettet)

Man kan sige at med en højgrad af lighed er der en stører sandsynlighed for at du kan tage et arbejde, men selve det om hvor mange der er arbejdsløse afhænger af konjunkturen.

Fx Danmark i midten ag 00'erne kunne du ikke en gang fylde Parken med arbejdsløse her små 10 år senner har vi nok til at flyde flere Parker men vores lighed har ikke rykket sig ret meget fra hinanden.


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. april 2016 af Studscientpol (Slettet)

#0

Med høj lighed får du også en stor fleksibilitet i arbejdsstyrken. 


Svar #5
17. april 2016 af chokoladecookie (Slettet)

Hvorfor får man stor fleksibilitet i arbejdsstyrken? Hænger det sammen med indkomst, at lønningerne er mere lige og derfor påvirker det ikke længere valg af arbejde?


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. april 2016 af Studscientpol (Slettet)

Mange er ikke udfordret økonomisk, og det får dem til at tage nogle flere chancer på jobmarkedet :)


Skriv et svar til: Økonomiske fordele ved større lighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.