Musik

Hvilken opera?

07. juni 2016 af hesch (Slettet) - Niveau: A-niveau

Fra hvilken opera stammer dette sangstykke?  ( Dommerne aner det heller ikke ).

https://www.youtube.com/watch?v=3IgB59lJrSc

Starter 2:45 inde i videoen.


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Vissi d'arte sunget af Tosca men skrevet af Giacomo Puccini. 

Teksten findes med en engelsk oversættelse på Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Vissi_d%27arte


Svar #2
07. juni 2016 af hesch (Slettet)

Tusind tak.

Jeg har nu hørt den sunget af bl.a Maria Callas, men jeg må nok sige at jeg bedst kan lide den i Lucy Kay's version ( videoen i #1 ).

At høre de "professionelle" er da noget skabagtigt skrigeri. Hold da op.


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg synes nu særligt godt om de mere professionelle versioner som af Angela Gheorghiu. Hvis du kan lide opera, det er en dejlig genre, men ikke er så glad for "skrigeriet", vil jeg anbefale Andrea Bocelli og særligt sangen "con te partiro" og "vivo per lei". Pavarotti's "Nessun dorma" er jo også et sandt mesterværk. Schubert med "ave Maria" går man heller ikke galt i byen med. 


Svar #4
07. juni 2016 af hesch (Slettet)

Jeg er jo til lidt af hvert, vel startende med mine forældres samling af LP-plader, senere faldt jeg pladask for Elton John, Pink Floyd, bla-bla-bla, for at ende som DJ på et godt gammelt rockværtshus.

På mine ældre dage er jeg mest til klassisk musik, især hvor der er solister optrædende ( koncertpianister, violinsolister, osv. ). Jeg tror det er fordi jeg altid har ønsket mig at kunne spille som dem og på en måde identificerer mig med dem, men jeg kan sgu ikke spille.

På et tidspunkt ( i gymnasiet ) kunne jeg alene ud fra lyden af en klaverkoncert høre hvem der der var solist (blandt rigtig mange solister). Jeg var nærmest en audio-autist ( eller hvad det nu hedder ).

Det var noget med at fastslå køn, etnisk herkomst ( uddannelsessted ), rytme, anslag, så havde jeg 4-5 solister tilbage, og efter lidt yderligere lytning vidste jeg hvem det var. Det var lidt ligesom at spille Master Mind ( gætte en kode ).

Hvor var det vi kom fra?     :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Ja det er jo noget af et talent. Jeg kan nu heller ikke finde ud af at spille på et instrument, men opera er dejligt let at identificere sig med, selvom jeg ikke forstår særligt meget. 


Skriv et svar til: Hvilken opera?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.