Almen studieforberedelse (AT)

Designerbørn, genmanipulation eller kunstig befrugtning? Biologi

08. juni 2016 af ShiningLightification (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har AT om designerbørn, i biologi og samfundsfag. Men da jeg er mest samfundsfaglig er jeg faktisk lidt i tvivl om biologien..

Der er vel en markant forskel på kunstig befrugtning og designerbørn? For jeg tænker, at designerbørn, der skal der være biologisk genmanipulation tilstede. For så kan man jo ikke rigtigt gå ind i biologiske metoder for kunstig befrugtning, som IUI metoden (hvor der er for få sædceller i sædvæsken, og man prøver at kompensere for det via forskellige laboratorieteknikker. Så er det vel kun metoder så som fosterdiagnostik (fremtids scenarie) og CRISPR man kan gå ind i? Er lidt lost

Udgangspunktet er taget i: Cryos sædbank, https://dk-da.cryosinternational.com/donorsoegning hvor du kan se, at det at vælge sæddonor er ligesom at vælge sko, hvor man vælger øjenfarve, hårfarve osv på donoren.

 


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juni 2016 af JulieW99

Designerbørn er genmanipulation - det er altså her du kan designe dine børn. Ved kunstig befrugtning tager du et æg ud af kvinden, befrugter det med sæd, og sætter det op i hendes livmoder igen. Her kan du altså ikke ændrer på noget.

Når du vælger øjenfarve, hårfarve osv. på donoren er der en chance for at det bliver sådan, men det er ikke til at vide om ens egne gener vil dominere donorens. Men du designer ikke dit barn. Det er stadig bestemt naturligt af gener. Du kan ikke gå ind og f.eks. designe det til at have gode gener for sport, intelligens etc., eller være 100% sikker på bestemt hårfarve eller øjenfarve. Det er du nødt til at gøre med genmanipulation.

- - -

Vh Julie


Skriv et svar til: Designerbørn, genmanipulation eller kunstig befrugtning? Biologi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.