Biologi

Osmose

04. september 2016 af Linegransid (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej!

Jeg har lavet et forsøg om osmose i kartofler. Forsøget går kort og godt ud på at skære kartoffelstave af samme længde of tykkelse, hvorefter de sættes ned i hhv. demineraliseret vand og 4 forskellige saltopløsninger, 0,5%, 1 %, 2 % og 4 %. 

Jeg skal så forklare hvorfor kartoflerne ændrer hårdhed og vægt. Er det fordi, der er vand i kartoflerne, og vandet søger så hen mod saltet eller hvordan hænger det sammen?

Tak på forhånd :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. september 2016 af mathon

Vandet er underkastet en trykgradient rettet mod den lavere vandkoncentration gennem den semipermeable kartoffeloverflade.


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Ja vandet diffunderer hen imod den side af den semipermeable membran, hvor koncentrationen af opløst ioner er størst. 

Det ville hjælpe, hvis du skrev, hvilke observationer du ser i relation til vægt og hårdhed i forhold til forsøgene. 


Svar #3
04. september 2016 af Linegransid (Slettet)

kartoffelstavene i saltopløsningerne 1%, 2% og 4% bliver lettere 


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det passer med det forventelige. Idet mere vand vil diffundere ud af kartoflen, jo højere saltkoncentration er. 


Svar #5
04. september 2016 af Linegransid (Slettet)

Men sker der så en diffusion? for er diffusion ikke en spredning af molekyler fra høj til lav koncentration? i dette tilfælde går det jo den anden vej, lav til høj. Så er der stadig tale om diffusion?


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Osmose er vands diffusion. 

Jeg er ikke sikker på, hvad du mener?

Kartoffelstavene bliver lettere pga. at vandet inde i kartoffelstavene diffunderer ud af kartoflerne. Kartoffelstavene mister deres turgortryk. Jo højere saltkoncentration jo mere vand vil forsvinde ud af kartoffelstavene. 


Svar #7
04. september 2016 af Linegransid (Slettet)

Jeg er med nu! tusind tak for hjælpen :) 


Skriv et svar til: Osmose

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.