Studievejledning

Snyd til eksamen

16. november 2016 af KONGKNAK

Lad os sige at jeg er ganske utilfreds med mit gennemsnit siden det er uhyre lavt da jeg brugte mine gym år på at fjumre rundt som en åndssvag tosse (2010erne) og på irrelevante fag der på ingen måde interesserede mig eller var fagligt aktuelle i fremtidig hensigt og efterfølgende har udviklet mig enormt fagligt indenfor de fag der kræves for mit videregående mål. Er det så muligt at få ugyldiggjort mit eksamensbevis ved at påstå, at jeg har snydt gennem hele min studentereksamen både til alle de skriftlige samt mundtlige. Og derved få ugyldiggjort hele mit forløb?
Jeg er bedøvende ligeglad om jeg så skulle blive sigtet for dokumentfalsk eller hvad de nu end kunne finde på som straf så længe mit gennemsnit nulstilles og jeg har mulighed for at tage mine eksaminer om et andet sted. Selv på kvote 2 med mit gennemsnit kan jeg ikke komme ind på den uddannelse jeg sigter efter på det pågældende sted. Og nej jeg har ikke tænkt mig at spilde mit liv på en anden adgangsgivende irrelevant kortvarig uddannelse. Min eneste anden mulighed er at læse bacheloren i udlandet

Mvh


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. november 2016 af klartilathjælpe (Slettet)

Rent logisk burde det nok ikke kunne lade sig gøre, da alle andre kan påstå det samme - det ville blive enormt belastende for samfundet økonomisk set. Men du nævner i slutningen, at du har mulighed for at læse i udlandet. Hvorfor gør du da ikke bare det? Det lyder i hvert fald som en rigtig god ide. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. november 2016 af EnStuderende

Kan du ikke tage alle relevante fag om på VUC og så få 12 i dem alle og få en rimelig god chance på kvote 2? Men ja, så er der self. gennemsnittet stadig, som det ikke hjælper på... systemet svigter desværre dem, der reelt gerne vil forbedre sig på dette område. Hvad er det, du gerne vil læse, og hvad forhindrer dig i det?


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. november 2016 af DrNielsen

Træls situation!

Jeg synes det er en forkastelig holdning at have. Jeg synes det er ekstrem mangel på respekt overfor vores retssystem at ville påstå snyd. Du er din egen herre, og du har selv ansvar for dit liv. Uanset om du synes det var for tidligt dengang.

Nuvel. Det var ikke min holdning du spurgte til.

Jeg har hverken styr på regler, eller hvilke tiltag du har gjort dig, så her kommer lige nogle forslag:

Har du undersøgt muligheden for at tage et 2-årigt studenterkursus?

Det kunne være det var muligt at tage en handelseksamen, enten 2 eller 3 årig, og så læse fag op?
Det kunne være en mulighed at læse enkeltfag.

Generelt tror jeg det er ganske svært at komme udenom. Da jeg blev student i '12, var vi også nogle der skulle bruge gennemsnit. Vi spekulerede i at tage fag på lavniveau, få en god karakter og så læse faget op i sommerferien. Det der var finten var, at karakteren ville forblive uændret så længe man bestod sine kurser. Derfor ville et C-niveaus 12 tal ligepludselig gælde på lige fod med et A-niveaus efter faget var læst op. Til gengæld ville et 2-tal heller ikke kunne trækkes op selvom man fik 12 på et enkeltfagskursus.

- Det der er essensen er bare, at det er meget svært at lave om på så snart man har bestået sin studentereksamen.

Du nævner du gerne vil læse et givent sted - du kunne jo genoverveje dette kriterie.

Jeg håber du når dine mål(på lovlig vis). God vind med projektet :-)


Brugbart svar (2)

Svar #4
24. november 2016 af ALMAMERENGUE

. Jeg synes det er ekstrem mangel på respekt overfor vores retssystem at ville påstå snyd. 

Jeg synes også det er ekstrem mangel på respekt overfor mennesker at man stempler dem for livet med karakterbeviser og derefter nægter at give dem en ekstra chance.


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. november 2016 af DrNielsen

'Man' stempler ikke - der er lige nøjagtig en der er ansvarlig for at få sin eksamen, og det er sig selv. Det er så vagt at omtale og skyde skylden videre under begrebet 'man'.

Der kommer mange situationer her i livet hvor en beslutning skal træffes. Det kan være du vil slå op med din kæreste. 1 år senere finder du ud af at det ikke var den rigtige beslutning - bad luck! Så er der sku heller ikke nogen der stempler dig som single og ikke giver dig en chance til - for nu at lave en analog til #4. Så må du op på hesten og finde ud af hvordan du så kommer videre.

Jeg mener ikke at vores skolesystem ikke giver nye chancer - der er rig mulighed for at vælge andre karriereveje. Det handler bare om at være realistisk og se mulighederne.


Brugbart svar (1)

Svar #6
28. november 2016 af EnStuderende

Man stempler i dén grad. Den amerikanske idé om, at enhver er sin egen lykkessmed er en gammel og outdated måde at tænke på, som er romantisk, men ikke så holdbar i virkelighedens knap så kønne univers, som man skulle tro.

Depression fordi en nær person dør under studiet? Ærgerligt for dig, vi ødelægger også lige dine fremtidsmuligheder, fordi du ikke kan tage dig sammen og koncentrere dig om at løse denne ligning med to ubekendte. For du kan jo bare gå til psykolog og motionere og få det bedre. Stress? Du kan jo bare slappe af og begynde i lidt bedre tid med det, du skal nå. Gjort til grin derhjemme blandt venner, når du klarer dig godt i skolen? Så find dog nogle nye venner. Dårlig lærer? Det er der ikke noget, der hedder, kun dovne og ansvarsløse elever.

Jeg siger ikke, at alle skal undskyldes, men at der altid er en grund til, at folk klarer sig dårligt. Så kan man diskutere, om grunden er dårlig eller god og hvorvidt personen er skyld i det selv eller ej. Faktum er, at der stadig er en masse personer tilbage med gode grunde, som bliver tabt i systemet. Og at dem der failede skumfidustesten som børn allerede har tabt.

Forskellen på at klare sig dårligt i et forhold og i skolen er, at du ikke skal vise et papir med dine mislykkede forhold til den næste person, du forelsker dig i. Og tænk, hvis der også var restriktioner. Failede i et forhold til en blond pige? Ærgerligt, håber du kan lide brunetter! (; Unfair? Nej da. Du spildte jo både den blonde piges tid og penge, så det har du vist ikke krav på at kunne gøre igen.


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. november 2016 af DrNielsen

Livet er fyldt med valg, og hvad dine venner synes om dig fordi du er god i skolen kan samfundet ikke tage sig af. 

Jeg er enig i at den amerikanske tankegang ikke danner en helhed. Men der er alligevel en sandhed i det. Det kan godt være man kan komme ud i vanskelige situationer som besværliggør processen, men det er stadig ikke samfundets skyld. I sidste ende er det stadig dig selv der er ansvarlig for dit eget liv. Det er ikke din mor, statsministeren eller hvem der ellers går under begrebet 'man stempler'. Jeg ved ikke hvem det ellers er du regner med skal tage din studentereksamen hvis du bliver stresset eller deprimeret? Og lige netop de referede situationer er der jo netop råd for; universiteterne som ellers har indført fremdriftsreformen smider jo ikke folk ud når de ikke kan nå studiet på nomeret tid. Hvis man har en legitim grund - og det er depression og dødsfald, så bliver man selvfølgelig kompenseret med et ekstra semester. Men man bliver nødt til at gøre noget ved det. Det nytter ikke at se passiv til mens livet fortsætter. Kommer du 4 år senere og brokker dig over at du ikke havde det godt, så er det ærgerligt. Toget er kørt. Du havde chancen. Det samme sker på gymnasierne. Det er jo ikke onde institutioner der har til formål at sable folk så snart chancen er der. Målet er jo at få flest muligt igennem.

At man ikke kan tage sin studentereksamen om synes jeg rent faktisk er en gangske fornuftig ting. For det første ville det blive en enorm merudgift at lade folk bruge resurser påny. De penge findes ikke lige nu. Desuden vil det hæve adgangskvotienterne yderligere fordi folk skal ind på deres drømmeuddannelse. Det ville være rigtig træls for nogen af os som knoklede røven ud af bukserne i gymnasiet for at nå de mål vi havde. Og det ville samtidig være incitament til at vi også skulle gå om for at hæve vores snit. Er du rede til at betale for det?

Slutteligt vil jeg påpege at du har misforstået forholds-analogien. Den handlede om konsekvenserne af de valg man igennem livet træffer og må stå til ansvar for, ikke at klare sig godt eller dårligt. Hvad enten der er tale om forhold eller uddannelser.


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. november 2016 af EnStuderende

Jeg skrev ikke, at det var samfundets skyld, blot at systemet ikke fungerer på visse områder, og at der er plads til en del forbedringer. Jeg mener ikke, at det er nogens skyld, men at problemerne opstår pga. en manglende viden om og løsninger til problemerne bag kulisserne. Du skriver, at det ikke nytter at se passivt til mens livet fortsætter - du har ret. Problemet er, at mange med depression ikke engang kan stå ud af sengen. Problemet er, at de processer i hjernen, der gør én i stand til at tage positiv handling og ansvar for sit liv netop ikke er tilgængelige for folk med stress og depression. Hvis den var, så ville alle jo have kureret sig selv allerede. 

Problemet er, at vi tror, at vi har meget større kontrol over vores liv og hvem vi er, end vi egentlig har.  Jeg mener, at spørgsmålet om skyldig eller ikke-skyldig er et håbløst foretagende, som ikke får os videre. Hvis det er et økonomisk problem, at folk skal kunne forbedre sig, så må det betyde, at systemet har nogle svagheder, som med garanti kan overkommes med ændringer.

Hvis du læser hele denne artikel, så vil du få et bedre indblik i, hvad det er, jeg rent faktisk mener: http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2011/07/the-brain-on-trial/308520/


Brugbart svar (0)

Svar #9
29. november 2016 af DrNielsen

Jeg er udemærket klar over hvad depression og dennes neurofysiologiske grundlag er, tak. Som nævnt er der netop råd for dette, medmindre du kommer en dekade senere og banker på rektors dør. Desuden synes jeg ikke det er en svaghed at vi ikke bliver ved med at give folk flere chancer på den måde du nævner. Det kommer slet ikke til at honorere den indsats som mange andre lægger i deres arbejde, og det synes jeg er at pisse på folk der yder en god indsats.

Ydermere er det en fin skrivebordsfilosofisk artikel du linker til. Der er mange spændende overvejelser og observationer. Hvordan mennesker under psykisk påvirkning skal dømmes juridisk har jeg dog svært ved at koble til dette. Desuden kommer der ikke noget nyt på bordet - mange neurofysiologiske og genetiske svagheder er afdækket i forskellige sindslidelser(omend mange har til gode at blive opdaget endnu). Allerede i 1848 observerede man den radikale ændring af Phineas Gage's sind efter en jernstang penetrerede hans frontallapper. 

Slutteligt vil jeg igen påpege, at der er udemærkede forhold for at blive dispenseret. I øjeblikket er de bedste muligheder. På sigt er der andre, måske lidt mindre gunstige muligheder. Så for at projicerer det over på givne situation; det kan godt være drømmeuddannelsen er uden for rækkevidde - men der er mange andre lignende eller helt anderledes uddannelser at tage sig til. Sådan er det også for folk som gjorde det marginalt mindre godt og lige netop ikke kunne komme ind. 


Brugbart svar (1)

Svar #10
30. november 2016 af EnStuderende

Du ved måske hvad det er, men det er tydeligt, at du ingen erfaring har med det. Problemet er netop, at folk med depression sjældent søger hjælp - pga. deres depression.

Jeg har ikke nævnt, at man skal give folk flere chancer på en bestemt måde. Jeg har blot påpeget, at systemet kunne laves om på en måde, hvor vi ikke dømmer voksne mennesker resten af livet ud fra deres teenageår. Naturligvis skulle det være på en måde, så det ikke går ud over dem, der klarede sig godt, og naturligvis skal det altid være en fordel af klare sig godt, tidligt. Ideelt set ville det være sådan, at folk slet ikke havnede i den dårlige situation i forvejen, så vi slet ikke ville have problemer med, at folk vil påstå snyd, som de ikke har begået. Når det så er sagt er vores uddannelsessystem da 100% et af de bedre eller bedste i verden. Men bare fordi det er tilfældet, betyder det jo ikke, at vi ikke kan overveje mere optimale løsninger, der netop får flere igennem uddannelsessystemet så hurtigt som muligt ved ikke at tabe visse grupper på gulvet i processen.

Det ser ikke ud til, at vi kommer videre med vores diskussion, og jeg tror at trådstarteren for længst er holdt op med at læse svarene. Du mener, at straffen for at klare sig dårligt i gymnasiet er fair, jeg mener, at det kunne gøres bedre - lad os ikke køre den videre så.


Svar #11
11. januar 2017 af KONGKNAK

UPDATE:
Selvom jeg har gode karakterer i de supplerende fag, vil mit gennemsnit desværre være den afgørende faktor. Såfremt jeg ikke kan komme ind via kvote 2 i DK vil jeg derfor vælge at læse medicin i udlandet. Enten Et af de baltiske lande, Polen etc. Hvilket også er SU berettiget. Det er trods alt en legitim smutvej til bacheloren.


Brugbart svar (0)

Svar #12
12. januar 2017 af DrNielsen

Det er jeg helt enig i. Du skal bare være opmærksom på at det er meget svært for tiden at komme ind på de danske universiteter der udbyder medicin, på grund af fremdriftsreformen. Jeg ønsker dig alt held og lykke, og hvis det er det du vil skal du nok nå dine mål. Men der er ingen smutvej. Det kræver arbejde og dedikation. Men så skal du også nok nå det :-)

Svar #13
01. februar 2017 af KONGKNAK

Nu fandt jeg så ud af, at jeg skal betale knap 100.000kr af egen lomme årligt for at læse medicin i udlandet i et EU land. Kunne være jeg skulle bare skal hænge mig selv i en skov istedetfor at spilde mere tid. Det er dybt idiotisk at min mulighed for at blive optaget på medicin er forhindret af et gennemsnit for nogle fag, der fuldstændig irrelevante for medicinstudiet. (Design, Spansk, osv) når jeg har klaret mit godt i de andre.

Nu kan jeg i det mindste noglelunde beskrive den patologiske process af stranguleringen når jeg hænger og tænke over dødsprocessen imens hypoksi og cerebral infarktion indtræder, såfremt jeg ikke dør af en akut hangman fraktur mellem atlas og axis C1,C2 hvirvlerne.. Til sidst vil jeg opnå et niveau af hjernedød tilsvarende den gennemsnitlige danske politiker og DJØF'er.
Ære været mit minde.


Brugbart svar (0)

Svar #14
01. februar 2017 af DrNielsen

Din hjerne nekrotisere nu næppe før du mister bevidstheden :-)

Det er pisse ærgeligt for dig, og jeg håber du finder en vej ind. Husk nu at de danske universiteter lige nu skruer signifikant op for kvote 2 optagene. Det kræver pisse hårdt arbejde, men det er bestemt muligt.

Slutteligt vil jeg sige at jeg synes den meget explicitte utilfredshed godt må pakkes lidt væk. Vi kæmper trods alt for pladserne på (forholdsvis) lige vilkår.


Brugbart svar (0)

Svar #15
01. februar 2017 af EnStuderende

Ville forære mit eksamensbevis, hvis jeg kunne, jeg gider sgu ikke være læge :P Kan godt forstå du er frustreret.

Hvad er dit snit i kvote 2? For der er det jo kun snittet på de adgangsgivende fag, man kigger på.


Brugbart svar (0)

Svar #16
01. februar 2017 af DrNielsen

Tilføjelse - hvis du vil have et enkelt råd til kvote 2, eller vil op og se hvordan studiet fungerer, kan du smide en besked i min indbakke :-)


Skriv et svar til: Snyd til eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.