Matematik

opstilling af differentialligninger

27. marts 2017 af 321bj (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej SP. Jeg sidder med nogle beskrivelser, jeg skal opstille differentialligninger for, men er temmelig lost.
Den første at temperaturen for et varmt stykke metal aftager  med en hastighed. Denne hastighed er proportional med forskellen mellem metallets temp. og omgivelsernes temp.? Hvordan skal jeg opstille en differentialligning.

Tænker at hastigheden for temperaturaftagelsen må være dV/dt og dette skal så vel så være lig med et produkt af noget, hvor der vel skal indgå en differens. Måske en logistisk differentialligning, men ville synes det var mærkeligt, hvis den skulle være på formen y´ = y(b-ay)..

Den anden er en væksthastighed H der er omvendt proportional med H*t og en proportionalitetsfaktor på 52. Tænker den må blive H´= 52/H*t... men ved ikke om det er sådan det skal forstås


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. marts 2017 af mathon

                             \frac{\mathrm{d} T}{\mathrm{d} t}=k\cdot \left ( T-T_{omg} \right )


Svar #2
27. marts 2017 af 321bj (Slettet)

ok tak for svar det giver også mening, at der skal ganges en konstant på forskellen mellem metallets og omgivelsernes temperatur. Mht. den anden, er den opstillet korrekt?


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. marts 2017 af mathon

I den anden er din formulering uklar.


Svar #4
27. marts 2017 af 321bj (Slettet)

ok prøver lige igen. væksthastigheden H er omvendt proportional med et produkt H*t og proportionalitetsfaktoren er 52.
Betyder det ikke at differentialligningen bliver dH/dt = 52/(H*t) ?


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. marts 2017 af mathon

dH/dt = 52/(H*t)

er løsning til:
       Væksthastigheden for funktionen H(t) er omvendt proportional med produktet H(t)*t med
       proportionalitetskonstanten 52.
      


Svar #6
28. marts 2017 af 321bj (Slettet)

tak for hjælpen mathon


Skriv et svar til: opstilling af differentialligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.