Tysk

Østtyskland - vesttyskland

24. maj 2017 af MMLL13 - Niveau: C-niveau

Jeg sidder med teksten Auf Zehenspitzen leben, som handler om en mand som flytter fra vesttyskland til østtyskland (så vidt jeg har forstået af teksten). Mit problem kommer så til aller sidst i teksten, hvor der står: "Gleich hielt er einen längeren Vortrag darüber, wie viele Milliarden heute von West nach Osten flössen" - altså "med det samme holdte han et langt foredrag om hvordan milliarden af mennesker idag "flyder" fra vesttyskland til østtyskland.

Problemet jeg har består i, at jeg ikke forstår hvorfor at vesttyskere ville flytte til østtyskland og ikke omvendt? Så vidt jeg har forstået i meget grove træk, så er østtyskland det "fattige/dårlige" sted og vesttyskland er det rige og moderne sted. Efter muren faldt, så kunne østtyskerne komme til vesttyskland igen, som de var meget glade for.

Så hvorfor fosser det med mennesker fra vest til øst, når østtyskland er det "dårlige" sted?

Håber nogen kan forklare bare lidt.

Ps. personen siger også til manden, at han skal være en smule taknemmelig og ikke altid vælge venstre. Hvad mener han?


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. maj 2017 af aufdeutsch

Det er tale om penge, ikke om mennesker! De vesttyske delstater, kommuner og borgere betalte (og betaler stadigvæk) efter genforeningen høje såkaldte solidaritetsafgifter, som de nye delstater i Østtyskland modtog til at genopbygge veje, byer, skoler, sygehuse og alt det andet.


Svar #2
26. maj 2017 af MMLL13

Selvfølgelig er det penge! Haha, nu giver det meget mere mening :D 1000 tak for dit gode svar!! :)

Skriv et svar til: Østtyskland - vesttyskland

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.