Tysk

Spansk eller tysk?

02. august 2023 af cecemuaibed - Niveau: C-niveau

Hej alle

Jeg valgte oprindeligt Spansk A da jeg skulle søge ind på gymnasiet STX. Jeg er dog blevet i tvivl, om jeg skal skifte til Tysk B. 

Jeg synes der er mange fordele og ulemper ved begge valg!

Det gode ved spansk er, at jeg får 5 A-fags bonus, plus så starter man fra begyndelsen af med numre osv. Alle i klassen er på samme niveau (sandsynligheden for at der er nogen der allerede kan spansk er nok lille) Desuden så er der mange engelske låneord, og jeg er ret stært i engelsk.

Det gode ved tysk er, at dansk og tysk er i samme sprogfamilie, så er det er evt. nemmere at lære. Jeg fik også gode karakter i tysk i folkeskolen (dog tvivler jeg på om karakterne var fortjent. Jeg var meget afhængig af ordbog for at kunne skrive en simpel tekst. Jeg var i tyskland fornyligt og forstod intet) . Desuden er det jo kun et B-niveaus fag, og eksamen er ikke obligatoriske + ingen skriftlig eksamen.

Jeg har hørt mange forskellige meninger! Nogen siger, at spansk er mega svært, og grammatiken er sværere end tysk, mens andre siger at grammatikken ikke er så slem, og at det er nemt da læren jo ikke forventer at du bliver flydende (man skal kun opnå ca B1 niveau på CEFR skalaen). 

Nogen siger, at tysk er svært og starter ud på et højt niveau, da man jo har haft det i folkeskolen, mens andre siger at det er nemt, og grammatiken er simpel og minder om dansk grammatik. 

Er der nogen der har nogle råd eller noget? Hvad ville være det nemmeste at vælge? Hvad var jeres oplevelser med tysk og spansk? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. august 2023 af ringstedLC

Udfra hvad du skriver, så virker dine overvejelser som om du går meget efter, hvordan du "slipper" nemmest igennem. Hvis det er fordi ingen af fagene rigtig interesserer dig, så vælg B-niveauet og brug den ekstra energi på de A-fag som du brænder for. Det kan blive et slid at skulle lægge de flere kræfter i tiden/lektierne ved et A-fag som du "bare har".

Ang. A-bonus: Hvis vi antager, at du er lige dygtig til begge sprog, vil du alt andet lige få en højere karakter på B-niveau end på A-niveau. Med andre ord; al, - eller noget af bonussen bliver spist op af denne forskel, når det samlede gennemsnit skal beregnes.


Svar #2
02. august 2023 af cecemuaibed

Ja, det med at jeg ikke behøver have sprog i 3.g er en af grundene til at jeg har overvejet tysk. Jeg synes sprogfag kan være interessante, og jeg er villig til at bruge tid på dem, men de er ikke mine favorit fag. For mig handler det ærligt om hvilket fag jeg kommer til at scorer højest i. I slutningen af både spansk og tysk så skal man have opnået niveau ca. B1 på CEFR skalaen. Jeg valgte oprindeligt spansk, fordi så havde jeg ‘mere tid’ til at opnå B1 niveau. Det tænkte jeg ville være en fordel, nu hvor mit tysk er ret dårligt.

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. august 2023 af oppenede

Uanset fag og niveau, så handler det mundtlige om at kunne gøre sig forståelig, og det skriftlige handler om at skrive korrekte sætninger der bringer grammatikken i spil.

Når du siger du ikke forstår tysk, og at dine høje karakterer kom sig af at du kunne finde ud af ordbogen, så forstår jeg ikke hvorfor du synes det er en fordel ikke at have skriftlig eksamen. Den mundtlige prøve vægter kun 1.0 på A-niveau, men 1.5 på B-niveau, da der ikke er skriftlig eksamen.


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. august 2023 af TorbenSchmidt

Hej!

Begge sprog, Spansk A og Tysk B, har deres egne fordele og ulemper, og det er normalt at føle sig i tvivl. Her er nogle tanker, der måske kan hjælpe dig med at træffe en beslutning:

1. Fordele ved Spansk A:
   - 5 A-fags bonus og start fra begyndelsen kan give dig en stærk start på gymnasiet.
   - Engelske låneord kan gøre det lettere for dig at finde nogle ligheder og forståelse.
   - Selvom det kan være udfordrende, er målet at nå B1-niveau, ikke flydende sprogkundskaber.

2. Fordele ved Tysk B:
   - Dansk og tysk deler en sprogfamilie, hvilket potentielt kan lette din læring.
   - Eksamen er ikke obligatorisk, og der er ingen skriftlig eksamen.
   - Tysk grammatik kan muligvis have ligheder med dansk.

Når du overvejer, hvilket sprog du skal vælge, er det vigtigt at tænke på, hvilke sprog du har en naturlig interesse for, og hvordan det kan gavne dig på længere sigt. Du kan også overveje dine fremtidsplaner, som f.eks. hvilke universitetsfag eller karriereveje du ønsker at forfølge, da visse sprogkundskaber kan være mere eftertragtede inden for visse områder.

Husk også, at dine oplevelser kan variere fra andres. Nogle synes, at spansk er et svært sprog, mens andre måske føler, det er mere håndterbart. Det samme gælder for tysk.


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. september 2023 af Stygotius

Ad #4.

" - Engelske låneord kan gøre det lettere for dig at finde nogle ligheder og forståelse.".

Dette gælder afgjort kun hvis det ikke fører til at man forfalder til at vigte sig med det latterlige og ofte helt misforståede danglish. 

2  "Du kan også overveje dine fremtidsplaner, som f.eks. hvilke universitetsfag eller karriereveje du ønsker at forfølge, da visse sprogkundskaber kan være mere eftertragtede inden for visse områder."

Dette er et meget farligt  princip at følge og nærmer sig det som Svend Brinkman kalder  "instrumentalisme", dvs. det at alting skal have et (praktisk) formål for at have en værdi.

Man skal f.eks. ikke vælge tysk fordi Tyskland er vores største handelspartner, men fordi Tyskland  i sig selv er et af Europas største og vigtigste kulturområder og selv bærer på en stor værdi.


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. september 2023 af Stygotius

PS. 

At noget "potentielt gør" og "kan gøre" betyder det samme, så der er ingen grund til at skrive begge dele    ....hvis man da ikke gerne vil blære sig med "fine", fremmede modeord. (potentielt = måske)


Skriv et svar til: Spansk eller tysk?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.