Matematik

Tabel!

26. september 2017 af sctknud - Niveau: C-niveau

Har virkelig brug for hjælp her!!!! Også lagt bilag

Tabellen nedenfor viser nogle sammenhørende værdier af den gennemsnitlige kuldstørrelse og antal ynglende sangspurvepar pr. acre for arten Melospiza melodia. Antal ynglende sangspurvepar pr. acre: 5 18 29 46 55 57 66 72. Gennemsnitlig kuldstørrelse 3,8  3,6  3,5  3,4  3,2  3,3  3,2  3,1. I en model er sammenhængen givet ved y=a*x+b = Hvor y er den gennemsnitlige kuldstørrelse, og x er antal ynglende sangspurvepar pr. acre.

a) Benyt tabellens data til at bestemme tallene a og b.

b) Tegn det tilhørende residualplot, og bestem den største afvigelse mellem de observerede værdier for den gennemsnitlige kuldstørrelse og de tilsvarende modelværdier for den gennemsnitlige kuldstørrelse. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. september 2017 af peter lind

Lav lineær regression på de data


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. september 2017 af BadBoyBard (Slettet)

Hey sctknud,

Hvilket CAS-værktøj bruger jeres lærer i undervisningen? Jeg kan godt lave opgaven for dig, men jeg vil helst have at du lærer dit program, fremfor at jeg løser den for dig i Oxmetrics/MatLab. 

Men din opgave er ikke noget man kan lave i hånden som så. Ihvertfald ikke opgave (b). 

Hældningskoefficienten a kan du beregne med denne formel, såfremt det er OLS metoden i anvender i jeres undervisning på gym. Hældningskoefficienten kan beregnes ved denne formel:

a=\frac{\sum_{n}^{i=1}(y_i-\overline{y})-(x_i-\overline{x})}{\sum_{n}^{i=1}(x_i-\overline{x})^2}

Hvis du kender a kan du altid finde b af en linje. Men det er nok nemmere at beregne dine tal med et CAS værktøj fremfor at bruge metoden foroven. 

Mvh

B


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. september 2017 af StoreNord

Se denne video om residualplot:

https://www.khanacademy.org/math/ap-statistics/bivariate-data-ap/assessing-fit-least-squares-regression/v/residual-plots


Skriv et svar til: Tabel!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.