Idræt

Kalorieforbrænding

23. oktober 2017 af Mathias7878 - Niveau: B-niveau

Hej SP

Jeg begyndte for ca. 3 uger siden at løbe. Jeg løber ca. hver 3. dag den samme rute, som er ca. 4,3 km. lang.

Jeg prøver hver gang at forbedre min tid, således at jeg opnår en hurtigere tid.

I den anledning vil jeg egentlig bare spørge, om man forbrænder flere kalorier, hvis man forbedrer sin tid, dvs. hvis man løber hurtigere end man gjorde før og dermed øger intensiteten? Eller er det ikke sådan, det fungerer?

Jeg startede med en tid på ca. 30 minutter og 30 sek, og jeg er nu kommet helt ned på 26 minutter og 40 sek som min bedste tid.

Kan man ud fra det sige, at jeg har må have forbrændt flere kalorier på den løbetur, hvor jeg løb den ruten på 26 minutter 40 sek end i forhold til den løbetur, hvor jeg løb ruten på 30 minutter og 30 sek?

Jeg har nemlig været inde og tjekke på aktivtrænings hjemmeside, og den viser udelukkende, at min kalorieforbrændg forøges, hvis jeg vejer mere og løber længere. Den tager åbenbart ikke højde for, hvor lang tid jeg bruger på at løbe den pågældende strækning.


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2017 af ringstedLC

Jeg bryder mig ikke om motion i fritiden, men får rigeligt i arbejdstiden.

Men hvis du flytter dit legeme med samme vægt og samme afstand på kortere tid laver du vel et større arbejde.

Det må kræve mere energi og hvor kommer den fra? Nemlig, forbrænding (Joule og kalorier er jo et fedt...)

Men hjemmesiden undlader nok, at medtage hastigheden, fordi det ikke betyder det store, om du løber med 8,46 km/t eller 9,68 km/t, for ved de hastigheder er vindmodstanden jo begrænset. Derimod betyder vægten, afstanden og terrænet meget mere.


Skriv et svar til: Kalorieforbrænding

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.