Matematik

Sandsynlighedsregning med 3+ terninger

13. april 2018 af booksoflearning - Niveau: C-niveau

Hejsa :) Jeg har fået dette spørgsmål: Hvilken sum af øjne er der størst sandsynlighed for at få, når man kaster med tre terninger? Jeg skal svare på det samme spørgsmål ift. 4, 5, 6, 7... terninger.

Jeg har undersøgt det på alle mulige måder, men kan simpelthen ikke finde ud af en ligning eller anden regnemåde for at svare på spørgsmålet - uden at opstille alle mulige udfald og tælle dem. 

Håber I kan hjælpe!

 

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. april 2018 af Soeffi

#0. Jeg har talt dem. (Jeg er ikke sikker på, at der er en formel. Jeg vil gerne høre, hvis din lærer har den.)

T1, T2 og T3 er de tre terninger. Den orange tabel er den øverste del af tabellen over samtlige 216 mulige kombinationer. Til højre i tabellen er deres sum. I den blå tabel er de forskellige summer talt sammen. De mulige summer går fra 3 til 18.


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. april 2018 af guuoo2

Formlen for den mest sandsyndlige sum er  3.5*n, hvor n er antal terninger (når n ≥ 2).
Hvis det giver et ikke-helt tal, så er de to nærmeste heltal lige sandsynlige (og de mest sandsynlige).

Hvis man ganger
     (x1 + x2 + x3 + x4 + x5 + x6)n

ud, så bliver koefficienten for xm antallet af muligheder for at summen bliver m.


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. april 2018 af AMelev

X = Antal øjne ved kast med 1 terning E(X) = 3.5

X2 = sum af øjne ved kast med 2 terninger, dvs. X2 = X + X. E(X2) = E(X) + E(X) = 3.5 + 3.5 = 7
X3 = sum af øjne ved kast med 3 terninger, dvs. X3 = X + X + X = 3X. E(X3) = E(3X) = 3E(X) = 3·3.5 = 10.5
osv.
Heraf den mest sandsynlige sum i #2.

Da sandsynlighederne for udfaldene falder symmetrisk om middelværdien til hver side, vil 10 og 11 være lige sandsynlige i X3.


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. april 2018 af Soeffi

#2 Jeg tænkte noget med Pascals trekant, men det passer ikke helt...


Skriv et svar til: Sandsynlighedsregning med 3+ terninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.