Latin

Transitive og Intransitive verber

30. september 2018 af Weeke (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej SP

Hvordan kan man se på et verbum, hvornår den er transitiv og hvornår den ikke er transitivt?

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. oktober 2018 af jbmm

Intransitive verber tager IKKE genstandsled (ex. dansk: gå, ligge)
Transitive verber kan tage genstandsled (ex. dansk: spise, lægge)

Transitive/intransitive verber er ikke altid de samme på andre sprog, så brug ordbog.

 


Svar #2
01. oktober 2018 af Weeke (Slettet)

Tak for svar, men er der nogle verber, som hele tiden er fx intransitive? og hvordan vil man kunne se på en sætning, som står på latin, at verbet er transitiv eller intransitiv?


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. oktober 2018 af jbmm

Ja, som jeg skrev, så er på dansk gå/ligge/stå/sidde og mange flere altid intransitive, da de ikke kan tage genstandsled.
Brug ordbog, hvis du er i tvivl.

Ex: bogen ligger på bordet (intet genstandsled)
jeg lægger bogen på bordet ('bogen' er genstandsled (IKKE: jeg ligger bogen på bordet))


Svar #4
03. oktober 2018 af Weeke (Slettet)

Undskyld jeg har ikke helt forstået det, det er mere, hvordan man finder ud af, om et verbum er transitiv eller intransitiv på latin, da jeg kender den på dansk, men hvordan vil man kunne se det i en latinsk sætning, hvilken valens verbum har?


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. oktober 2018 af jbmm

Jeg kan ikke hjælpe dig yderligere.

Læs om latinske verbers valens f.eks. her:
https://books.google.dk/books?id=CGN4PEYJvHgC&pg=PA75&lpg=PA75&dq=latinske+verbers+valens&source=bl&ots=oWNh9JW6Kp&sig=SJmtNmmUEW0qlygMa7NXk2GF_Vc&hl=da&sa=X&ved=2ahUKEwjXn_KQle3dAhVOK1AKHb4kDtIQ6AEwBHoECAUQAQ#v=onepage&q=latinske%20verbers%20valens&f=false


Skriv et svar til: Transitive og Intransitive verber

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.