Latin

Genitiv på latin

04. oktober 2021 af Sigurdsen - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg vil bare lige vide hvad genitiv forbindelse er på latin og hvordan de optræder i den syntaktiske analyse?


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. oktober 2021 af Stygotius

Hvad er en "genitiv forbindelse" ???

Genitiv er en kasus, ikke en forbindelse.


Svar #2
17. oktober 2021 af Sigurdsen

Jov der findes noget der hedder genitiv forbindelse, men det er ligemeget nu har fundet ud af det
Tak for hjælpen ellers??

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. oktober 2021 af Stygotius

Nej, -geniitiv er en bøjet form at et ord, -genitiv


Brugbart svar (1)

Svar #4
19. oktober 2021 af Tqooa

Stygotius, Sanjee mener nok et syntagme, hvor der indgår en genetiv. Jeg kan sagtens se det for mig, at en en anden latinlærer derude kalder dette en genetivforbindelse. Jeg synes faktisk, at det giver mening som forklaringsmodel, hvis man fx ser agri cultura (hvor agri jo er en obj. gen.) som en genetivsforbindelse.

Og ja, du staver genetiv med med i. Og det er fair nok, da det er dansk retskrivning, men på latin var det (oprindeligt) genetivus, hvorfor jeg (sammen med en række latinske grammatikker) tillader mig at stave det sådan.


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. oktober 2021 af Stygotius

Man kan da godt sige at agri cultura er en forbindelse hvori genitiv indgår, men det er nu engang ordet "agri" de er en genitiv. Hvis en der kalder sig Sanjee, mener "genitiv", skulle han ikke skrevet "genitivsforbindelse". Der er ingen grund til at forplumre begreberne. I forvejen er der en del som ikke kan gøre rede for hvad en kasus overhovedet er, endsige for at genitiv nok overhovedet ikke er en ægte kasus.


Brugbart svar (0)

Svar #6
24. december 2021 af Stygotius

Tqooa

I øvrigt  skrives ordet "genitivforbindelse" i ét ord. På dansk retter vi  os efter danske retskrivninngsregler.


Skriv et svar til: Genitiv på latin

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.