Matematik

Simpelt, og dog

13. januar 2019 af NetteLind - Niveau: Universitet/Videregående

Hej. Jeg skal diff. dette udtryk: N*(((1-t)^(1/3))*(1+t)-(1/2)*(1-t)^(4/3))-fi*(N*(1-t)^(4/3)). Jeg får da den diff til (i Maple): N*(-(1/3)(1-t)^(-2/3))*(1+t)-(5/3)*(1-t)^(1/3)-fi*(N*(4/3)*(1-t)^(1/3). Dette sætter jeg lig 0, og isolere t. Da får jeg t= (1+fi)/((5/2)-fi). Jeg burde have fået: t=(1-fi)/((3/2)-fi). Nogen der ved, hvor det er gået galt? Jeg er meget tæt på, at ende med det rigtige.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. januar 2019 af peter lind

Det er næsten umuligt at læse; men såvidt jeg kan se er der en parentesfejl. Kan du ikke ligge et billede fra maples udskrift ind


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. januar 2019 af ringstedLC

Prøver lige at renskrive:

\begin{align*} f(t) &= N\cdot \left ( (1-t)^{\frac{1}{3}}\cdot (1+t)-\tfrac{1}{2}\cdot (1-t)^{\frac{4}{3}} \right ) -\phi \cdot \left ( N\cdot (1-t)^{\frac{4}{3}} \right ) \\ f'(t) &= N\cdot \left ( -\tfrac{1}{3}\cdot (1-t)^{-\frac{2}{3}} \right )\cdot (1+t) -\tfrac{5}{3}\cdot (1-t)^{\frac{1}{3}}-\phi\cdot \left ( N\cdot \tfrac{4}{3}\cdot (1-t)^{\frac{1}{3}} \right ) \\ f'(t) &= 0\Rightarrow t=\frac{1+\phi}{\frac{5}{2}-\phi} \end{align*}

Er det sådan, du har skrevet?

N forsvinder, når jeg differentierer. Og t har to løsninger:


Svar #3
13. januar 2019 af NetteLind

#2. Ja, det er præcis det jeg har skrevet. Jeg ville også selv mene, at N forsvinder, da det bare er en konstant, men så benyttede jeg maple, og det var det maple gav, som den afledte. Vil du have, et billede af mine udregninger?
Og ja, t giver 2 løsninger, da fi ligger mellem 0 og 1. Det fik jeg ikke lige med i først omgang :)
Som sagt, har jeg jeg næsten fået den rigtige løsning, og dog ikke med de rigtige tal.

Brugbart svar (0)

Svar #4
13. januar 2019 af oppenede

Hvis det udtryk du starter med er rigtigt skrevet:
  N*(((1-t)^(1/3))*(1+t)-(1/2)*(1-t)^(4/3))-fi*(N*(1-t)^(4/3))

Så bliver resultatet ikke   t=(1-fi)/((3/2)-fi)
                               men   t=(1+fi)/((3/2)-fi)

Den afledede du angiver er ikke parentesafstemt, og to fortegn skal skiftes og en parentes fllyttes før det giver den afledede af det oprindelige udtryk
  N*(-(1/3)(1-t)^(-2/3)*(1+t)+(5/3)*(1-t)^(1/3))+fi*N*(4/3)*(1-t)^(1/3)  <- ændret
  N*(-(1/3)(1-t)^(-2/3))*(1+t)-(5/3)*(1-t)^(1/3)-fi*(N*(4/3)*(1-t)^(1/3)   <- som i #0


Svar #5
13. januar 2019 af NetteLind

Det har jeg prøvet nu, og jeg er næsten i i mål, men det driller stadig lidt. Jeg har vedlagt et billede af min udregning. Du kan måske se, hvorfor det driller med tallene :)

Brugbart svar (0)

Svar #6
13. januar 2019 af ringstedLC


Svar #7
13. januar 2019 af NetteLind

Jeg har fundet ud af min fejl, og jeg har nu fået det jeg skulle have i min opgave. Tak fordi I prøvede at hjælpe til :)


Brugbart svar (0)

Svar #8
13. januar 2019 af AMelev

#0 Maple er ikke så effektiv, at den kan korrigere for indtastningsfejl, og du må have lavet en sådan. Det kan du se ved, at N optræder i alle led (den kunne sættes uden for parentes fra start), men i din afledede funktion optræder optræder N kun i første og sidste led. Der er sandsynligvis en parentesfejl.

#2 & #3 Hvordan får I to løsninger til f '(t) = 0?

#4 Jeg får t=\frac{2(\phi +1)}{2\phi+3}=\frac{\phi +1}{\phi +\frac{3}{2}}

Vedhæftet fil:Billede.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #9
13. januar 2019 af ringstedLC

#7: Nå, det var da godt. Forkert indtastning? Kan du tage et billede af din færdige Maple udregning?

Respekt for at du knokler med håndkraft, men min kiropraktor holder fri i dag, så din kladde bliver lidt svær at læse.

Hvis du ikke kan finde ud af at bruge Latex (fx-knappen), så lav mellemrum rundt om regnetegnene. Og sæt kun de parenteser der er nødvendige, - som du ser, gør de ekstra mere skade end gavn.

#4 renskrevet:

\begin{align*} oprindelig: f'(t)&= N\cdot{\color{Red} (} -\tfrac{1}{3}\cdot (1-t)^{-\frac{2}{3}}\cdot (1+t) -\tfrac{5}{3}\cdot (1-t)^{\frac{1}{3}}-\phi\cdot {\color{Red} ( }N\cdot \tfrac{4}{3}\cdot (1-t)^{\frac{1}{3}} \\ \ae ndret: f'(t) =0&=N\cdot \left ( -\tfrac{1}{3}\cdot (1-t)^{-\frac{2}{3}}\cdot (1+t) -\tfrac{5}{3}\cdot (1-t)^{\frac{1}{3}}\right ){\color{DarkGreen} +\;}\phi\cdot N\cdot \tfrac{4}{3}\cdot (1-t)^{\frac{1}{3}}\Downarrow \\ t &= \frac{2\phi-3}{2\phi-2} \end{align*}Så det var heller ikke såd'n.


Brugbart svar (0)

Svar #10
13. januar 2019 af ringstedLC

#8: Jeg har den ligning som trådstarter godkendte.

Du sætter N = 5, er det bare for at tegne den, eller...?


Brugbart svar (0)

Svar #11
13. januar 2019 af AMelev

#10 Jeg har så vidt jeg kan se den samme forskrift, men jeg kan have overset en fejl.

Ja, N er jo i princippet ligegyldig, men uden en værdi, så det er kun for graftegningens skyld.


Brugbart svar (0)

Svar #12
13. januar 2019 af ringstedLC

OK, jeg vil lade den ligge og se om trådstarter kommer med den færdige.


Svar #13
14. januar 2019 af NetteLind

Jeg har vedlagt 1 billeder af min endsige opgave. I tråden her, var der nogle minusser og plusser der ikke var helt rigtige. Jeg vil dog lige nævne at det er en økonomi-opgave. Man skal maksimere V(tau), dvs. diff V(tau), sæt lig 0 og isolere tau, og så får man den optimale skat. Og fi ligger mellem 0 og 1.
V(tau) = N(((1-tau)^(1/3))*(1+tau)-(1/2)(1-tau)^(4/3)) + fi*N*(1-tau)^(4/3).
#9: Jeg har prøvet lidt med latex, men den gik ikke helt. Jeg vil dog snart i gang igen.

Skriv et svar til: Simpelt, og dog

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.