Teknologi

Homogenitetsanalyse

14. april 2022 af SusChris - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har en lidt grov, heterogen masse, som jeg skal blande til den er tæt på homogen. I hvert fald homogen, hvis man udtager 20,xxxg prøve, morterer og analyserer for manganindhold.

Jeg har lavet flere prøveudtag, men den sidste (og bedste) er disse 8 (altså alle prøver er udtaget på samme tidspunkt, men taget forskellige steder i massen.

75,7    74,1    63,3    65,1    62,9    59,1    69,2    64,6

Jeg kan finde ud af at tage et gennemsnit, men kan simpelthen ikke huske hvordan jeg får grejet usikkerhed/præcision?!

Gennemsnittet er 66,75


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. april 2022 af AngelOneOne

Hej,

Jeg vil næsten tro, at det er standardafvigelsen du er ude efter. Altså hvor spredt dine data ligger omkring gennemsnittet. Jo lavere standardafvigelse, desto tættere ligger dine data på gennemsnittet, og desto større er præcisionen af dine data i datasættet (og dermed desto mindre er usikkerheden). Du kan se her hvordan standardafvigelsen beregnes: https://sciencelabs.dk/?page_id=1447

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Homogenitetsanalyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.